Icelandair ambieert primeur in duurzame binnenlandse luchtvaart

Icelandair wil tegen het einde van dit decennium de eerste nationale luchtvaartmaatschappij worden die al haar binnenlandse routes met emissievrije vliegtuigen kan exploiteren. Dat heeft Bogi Nils Bogason, chief executive van Icelandair, gezegd.

Bogason benadrukte daarbij dat de maatschappij de overvloedige, goedkope en uitstootvrije elektriciteit van het land als brandstof voor de vliegtuigen wil gebruiken. Die energie zal worden gebruikt voor de voeding van batterijen van vliegtuigen of voor de opwekking van waterstof voor het gebruik in brandstofcellen.

Realistisch

“We willen onze binnenlandse operaties tegen eind dit decennium uitstootvrij hebben”, zei Bogason. “We zijn er ook van overtuigd dat de inzet van een uitstootvrij vliegtuig op binnenlandse routes voor het einde van dit decennium realistisch is.”

Icelandair vliegt vanaf haar thuisbasis op de luchthaven Keflavík in Reykjavík naar drie binnenlandse bestemmingen. Er worden verbinding aangeboden naar Egilsstadir, Akureyri en Ísafjördur. De langste vlucht, naar Egilsstadir, duurt een uur. 

Hoewel de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe vorig jaar al de intentie duidelijk maakte om voor een aantal vluchten een elektrisch passagiersvliegtuig – ontwikkeld door het Braziliaanse Embraer en het Britse Rolls-Royce – in te zetten, zijn de plannen van Icelandair ambitieuzer van karakter.

De Noorse luchtvaartmaatschappij is immers van plan haar vliegtuigen alleen in te zetten op vluchten die maximaal dertig minuten in beslag zouden nemen. De vliegtuigen die Widerøe wil gebruiken, bieden plaats aan negen mensen. Dat is aanzienlijk kleiner dan de vliegtuigen met dertig tot veertig zitplaatsen die Icelandair wil inzetten.

In Noord-Amerika hebben ook United Airlines, Air Canada en Connect Airlines allemaal al plannen aangekondigd om enkele regionale vluchten uit te voeren met elektrische vliegtuigen of toestellen op waterstof.

Icelandair is echter de eerste traditionele nationale luchtvaartmaatschappij die zich richt op volledig uitstootvrije binnenlandse vluchten. “Wij geloven dat Icelandair en IJsland de eerste luchtvaartmaatschappij en het eerste land zullen zijn dat een uitstootvrije binnenlandse luchtvaart kan aanbieden”, betoogde Bogason.

Luchtvaartactiviteiten zijn bijzonder moeilijk uitstootvrij te maken. Elektriciteit en waterstof leveren per gewicht immers minder vermogen dan jets of turboprops. IJsland heeft echter gemakkelijk toegang tot uitstootvrije elektriciteit, dankzij het gebruik van de overvloedige geothermische energie van het vulkanisch actieve land.

Stimulans

Icelandair heeft inmiddels ook al een overeenkomst gesloten met twee leveranciers van vliegtuigsystemen, die momenteel nog een experimenteel karakter hebben.

In september werd een intentieverklaring ondertekend met de Zweedse groep Heart Aerospace. Icelandair zal daardoor mogelijk het regionale vliegtuig ES-30 van Heart Aerospace aankopen. De ES-30 biedt plaats aan dertig inzittenden en wordt aangedreven door batterijen, ondersteund door een conventionele reservemotor.

In juli vorig jaar ondertekende de IJslandse maatschappij een soortgelijk akkoord met het Amerikaanse bedrijf Universal Hydrogen, dat zich vooral richt op de ontwikkeling van brandstofsystemen op basis van waterstof. Universal Hydrogen heeft toegezegd de bestaande vloot turboprops Dash-8 van Icelandair, die plaats bieden aan zevenendertig inzittenden, aan te passen aan een aandrijving met waterstof.

Universal Hydrogen stelde te hopen met zijn systeem te kunnen helpen om het binnenlandse routenetwerk van Icelandair binnen vier jaar uitstootvrij te maken. “IJsland bevindt zich in een unieke positie, gezien de overvloedige voorraad hernieuwbare energie waarmee het land duurzame waterstof kan produceren, om als eerste deze transformatie te voltooien”, merkte Universal Hydrogen op.

Luchtvaartconsultant Andrew Charlton zei dat het een enorme stimulans voor de uitstootvrije luchtvaart zou zijn indien Icelandair erin zou lukken de technologie te introduceren. “Dit kan ook voor andere landen een stimulans worden”, merkte hij op.

“Er zijn nog landen die over een overvloedige voorraad duurzame elektriciteit, meestal op basis van zonnekracht, beschikken. Het zou dus een geweldige stap voorwaarts kunnen betekenen indien zij de plannen van Icelandair werkelijkheid zouden zien worden.”

Meer