Hyundai Motor lanceert strategie om marktaandeel terug te winnen

Key takeaways

  • Hyundai lanceert begin volgend jaar nieuwe SUV’s in India, waaronder de eerste elektrische auto van Indiase makelij.
  • De strategie van het bedrijf omvat de introductie van ten minste twee modellen met benzinemotor die speciaal zijn afgestemd op de markt vanaf 2026.
  • Hyundai wil de wereldwijde verkoop tegen 2030 met 30 procent stimuleren door hybride en elektrische auto’s aan te bieden.

Hyundai Motor probeert zijn marktaandeel terug te winnen van de binnenlandse rivalen door een reeks nieuwe SUV’s te lanceren. Dit meldt Reuters. De strategie van het bedrijf omvat de introductie van de eerste elektrische auto van Indiase makelij begin volgend jaar en ten minste twee modellen met benzinemotor vanaf 2026.

Marktaandeel Hyundai

Hyundai heeft moeite om zijn marktaandeel in India te behouden. Het marktaandeel is gedaald van 17,5 procent vier jaar geleden naar 14,6 procent nu.

Binnenlandse rivalen Tata Motors en Mahindra & Mahindra hebben Hyundai’s marktaandeel verkleind met nieuwe SUV’s, die de best verkopende auto’s zijn.

Beursgang

Hyundai overweegt om naar de beurs te gaan met zijn Indiase dochteronderneming. Het bedrijf wil tot 17,5 procent van zijn aandelen in India aan het publiek verkopen. Deze stap maakt deel uit van een bredere strategie om zich meer te richten op premium voertuigen in India, terwijl de verkoop in China en op de thuismarkt in Zuid-Korea afneemt.

De SUV rollout zal beginnen met de eerste in India geproduceerde elektrische auto, gevolgd door nog vier EV’s tegen 2030. Om de wereldwijde verkoop te stimuleren zal Hyundai hybride auto’s lanceren in India.

Het bedrijf is van plan om in India duurdere auto’s te verkopen om de marges te vergroten. Hyundai heeft al een aanzienlijke stijging gezien in de verkoop van duurdere auto’s, die goed zijn voor 15 procent van de totale verkoop. Het doel van Hyundai is om de huidige strategie rond EV’s en hybride wagens verder te zetten. Dit zorgt voor hoge winstmarges, doch gaat ten koste van de volumes.

Volgens V G Ramakrishnan, managing partner bij Avanteum, moet Hyundai na zijn beursgang een goed evenwicht vinden tussen het behouden van marktaandeel en het handhaven van winstgevendheid. Als een van deze aspecten verslechtert, kan het bedrijf onder vuur komen te liggen van zijn aandeelhouders, aldus Ramakrishnan.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.