Amerikaanse economie stimuleert detailhandelsbestedingen door hogere inkomens, ondanks inflatie


Key takeaways

  • De consumentenbestedingen zijn robuust ondanks de hoge prijzen, met een groei van 3 procent in 2022 en 2,5 procent in 2023.
  • Rijkere Amerikanen hebben geprofiteerd van aanzienlijke stijgingen in inkomen, eigen vermogen en vermogen op de aandelenmarkt, waardoor de detailhandelsbestedingen zijn gestegen.
  • Consumenten met lagere inkomens zijn echter onevenredig hard getroffen door de stijgende kosten voor eerste levensbehoeften zoals huur en boodschappen, met slechts een stijging van 7,9 procent in voor inflatie gecorrigeerde uitgaven sinds januari 2018.

De Amerikaanse economie beleeft een unieke situatie waarin de detailhandelsbestedingen robuust blijven ondanks de hoge prijzen. Een belangrijke oorzaak van deze trend zijn de aanzienlijke uitgaven van rijkere Amerikanen, die hebben geprofiteerd van aanzienlijke stijgingen in inkomen, eigen vermogen en vermogen op de aandelenmarkt. Deze verschuiving ten opzichte van het uitgavenpatroon van voor de pandemie suggereert dat de consumentenbestedingen, de belangrijkste motor van de Amerikaanse economie, de komende jaren kunnen blijven bijdragen aan een gezonde groei.

Omgekeerd zijn consumenten met lagere inkomens onevenredig hard getroffen door stijgende kosten voor eerste levensbehoeften zoals huur en boodschappen. Hoewel hun bestedingen zich geleidelijk herstellen nu de inflatiegecorrigeerde inkomens stijgen, kan het enkele jaren duren voordat ze hun financiële stabiliteit van voor de pandemie volledig hebben teruggewonnen. Dit verschil benadrukt een zorgwekkende kloof tussen het consumentenvertrouwen en de algemene gezondheid van de Amerikaanse economie, een dynamiek die steeds prominenter wordt in de laatste weken van de presidentsverkiezingen.

Consumptieve bestedingen blijven groeien

Ondanks de hogere leenkosten als gevolg van de renteverhogingen door de Federal Reserve, groeiden de voor inflatie gecorrigeerde consumentenbestedingen met 3 procent in 2022 en 2,5 procent in 2023. Deze opwaartse trend zette zich voort in het kwartaal april-juni, met een stijging van 2,8 procent op jaarbasis. De detailhandelsverkopen in september lieten een solide stijging zien van 0,4 procent ten opzichte van augustus, wat verder wijst op het vertrouwen van de consument in de economie.

De welvaart van huishoudens met hogere inkomens wordt grotendeels toegeschreven aan de aanzienlijke stijging van de huizen- en aandelenmarkt sinds de pandemie. De huizenprijzen zijn gestaag gestegen door de grote vraag en het beperkte aanbod. De aandelenmarkt heeft ook goed gepresteerd, met een aanzienlijke stijging van de S&P 500 index dit jaar. Ongeveer 80 procent van de waarde van de aandelenmarkt is in handen van de rijkste 10 procent van de Amerikaanse huishoudens.

De kloof in bestedingen tussen inkomensgroepen

De kloof in bestedingen tussen inkomensgroepen komt duidelijk naar voren in de gegevens van de Federal Reserve. Consumenten met hogere en middeninkomens hebben hun detailhandelsuitgaven sinds ongeveer drie jaar geleden veel sneller verhoogd dan consumenten met lagere inkomens. In augustus 2024 lagen de inflatiegecorrigeerde uitgaven aan detailhandelsgoederen voor huishoudens met een hoger inkomen (met een inkomen van meer dan 92.000 euro) bijna 17 procent hoger dan in januari 2018. Huishoudens met een middeninkomen (55.200 tot 92.000 euro) zagen in dezelfde periode een stijging van 13,3 procent, terwijl mensen met een lager inkomen (minder dan 55.200 euro) slechts een stijging van 7,9 procent zagen. De uitgaven van deze groep daalden zelfs tussen medio 2021 en medio 2023.

Ondanks deze trends blijven sommigen voorzichtig met hun uitgaven vanwege de stijgende kosten. Helaine Rapkin, een 69-jarige lerares, toonde zich bijvoorbeeld bezorgd over de hoge prijzen van alledaagse artikelen en zei dat ze de voordelen van de verminderde inflatie niet voelt.

De problemen waar consumenten met lagere inkomens mee te maken hebben, zijn duidelijk zichtbaar in het stijgende aantal mensen met een betalingsachterstand op creditcards of autoleningen. Economen zoals Karen Dynan suggereren echter dat het onwaarschijnlijk is dat deze trends de algehele economie zullen doen ontsporen.

Optimisme over toekomstige consumentenbestedingen

Analisten zoals Pearce blijven optimistisch over de toekomstige consumentenbestedingen, omdat ze geloven dat als de voor inflatie gecorrigeerde inkomens blijven stijgen, de koopkracht voor alle Amerikanen wordt hersteld, waardoor de Amerikaanse economie wordt versterkt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.