Hugo Boss noteert 42 procent daling in bedrijfswinst

Hugo Boss, een Duits modehuis, heeft een aanzienlijke daling van de operationele winst over het tweede kwartaal bevestigd. Het bedrijf rapporteerde een daling van 42 procent in de kwartaalwinst voor rente en belasting (EBIT) tot 70 miljoen euro. Dit staat in schril contrast met dezelfde periode vorig jaar toen de EBIT 121 miljoen euro bedroeg.

De luxesector staat voor ongekende uitdagingen, met zwakkere verkopen en druk op de marges als gevolg van door inflatie getroffen shoppers die minder designermode kopen. Een malaise in onroerend goed en onzekere banen in China hebben het probleem nog verergerd.

Winst kelderen door wereldwijde onzekerheid

Het kwartaalresultaat van Hugo Boss heeft ook een klap gekregen en daalde met 50 procent tot 39 miljoen euro. Het bedrijf schreef de daling toe aan een “verzwakking van het consumentenvertrouwen in de meeste markten” die leidde tot een snelle vertraging van de groei in de hele sector.

Het nieuws komt niet als een verrassing, gezien de wereldwijde economische en geopolitieke uitdagingen waar luxebedrijven mee te maken hebben. Concurrerende modehuizen zoals LVMH en Kering zijn ook achtergebleven bij de prognoses, wat de druk op de sector aantoont.

CEO geeft commentaar op uitdagende marktomstandigheden

In een verklaring erkende CEO Daniel Grieder de uitdagende marktomstandigheden door te stellen dat “het verzwakkende consumentensentiment in de meeste markten leidde tot een snelle vertraging van de groei in de hele sector, waaraan we niet volledig konden ontsnappen.”

Nu de wereldwijde economische onzekerheid aanhoudt, valt nog te bezien hoe luxebedrijven zich zullen aanpassen en op deze uitdagingen zullen reageren. Eén ding is duidelijk: de luxesector staat voor een zware strijd om te herstellen van deze neergang.

Key Takeaways

• Hugo Boss rapporteerde een daling van 42 procent in de operationele winst voor het tweede kwartaal.
• De netto kwartaalwinst van het bedrijf daalde met 50 procent tot 39 miljoen euro.
• CEO Daniel Grieder erkende de moeilijke marktomstandigheden en noemde het verzwakte consumentenvertrouwen.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.