Dit is hoe twee bedrijven ruimtetelescoop Hubble langer in leven willen houden

Dit is hoe twee bedrijven ruimtetelescoop Hubble langer in leven willen houden
De ruimtetelescoop Hubble – NASA via Getty Images

Het Japanse bedrijf Astroscale en de Amerikaanse onderneming Momentus hebben vorige week een concept bekendgemaakt om de ruimtetelescoop Hubble langer in een baan rond de aarde te houden. 

Waarom is dit belangrijk?

Hubble werd in 1990 in een baan rond de aarde geplaatst en heeft wetenschappers sindsdien veel bijgebracht over de kosmos. Maar de telescoop moet regelmatig worden onderhouden om te blijven werken, en belangrijker, om niet traag maar zeker terug richting de atmosfeer te zakken. Het laatste onderhoud gebeurde in 2009, maar sinds het Space Shuttle-programma werd beëindigd is het niet meer mogelijk om verdere missies uit te voeren. Daardoor dreigt de telescoop binnen een decennium op te branden in de atmosfeer.

In het nieuws: Om de Hubble in leven te houden, organiseerde NASA eind 2022 een zogenaamde Request For Information (RFI). Dat is een formeel verzoek om informatie te verzamelen van potentiële leveranciers van goederen of diensten. Astroscale en Momentus hebben nu hun ingediende plan bekendgemaakt.

  • De twee bedrijven willen samenwerken om een voertuig aan de telescoop te koppelen, zodat de baan terug verhoogd kan worden. Een voertuig ontwikkeld door Momentus zal aan de Hubble gekoppeld worden met technologie van Astroscale. Het voertuig zal de ruimtetelescoop vervolgens zo’n 50 kilometer hoger stuwen, naar een baan van ongeveer 527 kilometer boven het aardoppervlak.
  • Daarna zou het voertuig een secundaire rol kunnen vervullen. Het zou de baan rond Hubble vrij kunnen houden van ruimteafval. Astroscale werd in 2013 immers opgericht om ruimtepuin op te ruimen. 
  • Wel opvallend: Astroscale en Momentus zullen zelf opdraaien voor de kosten. NASA verwacht dat de bedrijven, door aan te tonen dat hun technologie werkt, later betalende klanten zullen aantrekken. Door samen te werken, hopen de bedrijven de kosten te drukken.

Ook andere kandidaten

Genoteerd: Volgens NASA zijn er in totaal acht kandidaten die in aanmerking komen voor een reddingsmissie. Het is echter niet bekend over welke andere bedrijven het gaat, of wat hun plannen zijn.

  • Bedrijven kunnen nu geen nieuw verzoek meer indienen. Zij konden dat doen tot 24 januari 2023. 
  • Het is niet bekend wanneer of zelfs als de missie zou worden uitgevoerd. Wat wel geweten is, is dat de klok tikt. Het ruimteagentschap liet vorig jaar al weten dat de baan van Hubble vanaf 2025 al gevaarlijk laag zal komen te liggen, wat potentiële missies moeilijker zou maken. 
  • De Hubble zou echter pas rond midden volgend decennium de atmosfeer betreden. Astronomen willen de telescoop echter koste wat kost langer gebruiken. Ondanks het feit dat zijn opvolger, de ruimte-telescoop James Webb, nu operationeel is, blijft de Hubble gebruikt worden om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen.

(evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.