Huawei stapt in autonome wagens

Het Chinese telecomconcern Huawei zal over een tweetal jaar een zelfrijdende auto op de markt brengen. Het bedrijf wil dat project realiseren in een samenwerking met verschillende Europese, Japanse en Chinese autofabrikanten. Dat heeft Dang Wenshuan, hoofd strategie van Huawei, bevestigd. Dang maakte daarbij gewag van onder meer de Duitse autoconstructeur Audi, de Chinees-Japanse joint-venture GAC Toyota Motor en de Chinese autobouwers Beijing New Energy Automobile en Changan Automobile.

“Huawei zal over een tweetal jaar met zijn partners een auto op de markt brengen die van zelfrijdende kunstmatig intelligentie gebruik maakt,” benadrukte Dang. “De eerste zelfrijdende auto’s zullen wellicht door onze Chinese partners worden geleverd. De modellen zullen echter ook in Europa op de markt komen.”

Audi en Jaguar

Vorig jaar sloten Audi en Huawei een princiepsakkoord om intelligente autotechnologie te ontwikkelen. Het project zou kaderen in de strategie van de Duitse constructeur om de volgende vijf jaar een bedrag van 12,5 miljard dollar in de ontwikkeling van zelfrijdende en elektrische wagens te investeren.

In november vorig jaar maakte Huawei tevens bekend aan zijn Mobile Automation Engine te werken. Dat systeem zou autonome wagens moeten toelaten om van draadloze netwerken gebruik te maken. Het Chinese bedrijf werkte met Jaguar Land Rover en Vodafone bovendien samen aan de ontwikkeling van een communicatiesysteem dat de verkeersveiligheid moet kunnen verhogen. Gemikt werd daarbij op manoeuvers zoals de verandering van rijstrook, maar ook op snelheidsbeperkingen.

Huawei is echter niet het enige technologiebedrijf dat zich op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s hoopt te kunnen toeleggen. Ook Amerikaanse groepen zoals Google, Uber en Apple denken aan projecten in die richting. Dat geldt eveneens voor een aantal Chinese bedrijven, zoals Baidu, Alibaba of Tencent. Nagenoeg elke autobouwer werkt momenteel aan de introductie van zelfrijdende technologieën in zijn volgende generatie modellen.

Verenigde Staten

Huawei rekent echter op zijn expertise op het gebied van informatica en communicatietechnologie. Het Chinese bedrijf hoopt met die kennis een aanzienlijk marktaandeel te kunnen veroveren.

Voor vele waarnemers is de interesse in autonoom vervoer een logische stap voor de onderneming. Eerder al was al opgemerkt dat Huawei in drie stadia wou werken. In eerste instantie stonden basisstations centraal, gevolgd door mobiele telefoons. Al langer werden zelfrijdende auto’s daarbij als de derde fase naar voor geschoven.

Huawei moet echter wel een oplossing vinden voor een aantal problemen. In de eerste plaats kan een boycot door de Verenigde Staten voor de ontwikkeling van zijn technologie zware gevolgen hebben. Daarnaast moet de onderneming ook rekening houden met de vertraging van de Chinese economie.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.