Huawei breidt zijn App Gallery uit en zoekt 5 miljoen app-ontwikkelaars

Het Chinese techconcern Huawei heeft ter gelegenheid van de presentatie van zijn plooibare 5G-smartphone voor het eerst details vrijgegeven over de uitbreiding van zijn App Gallery.

Huawei heeft sinds vorig jaar, als gevolg van het handelsverbod tussen de VS en China, geen toegang meer tot de Android-applicaties van Google, waaronder de populaire Play Store. De verdere ontwikkeling van de App Gallery is voor Huawei daarom van levensbelang. Smartphones zonder applicaties zijn namelijk allesbehalve smart. Tot het open source Android-besturingssysteem behoudt Huawei wel toegang.

Da App Gallery bevat al 50.000 applicaties, die voornamelijk in China worden gebruikt. Daar heeft de winkel ruim 400 miljoen klanten. Maar Huawei wil de bestaande App Gallery nu naar de rest van de wereld exporteren om er te concurreren met Apple en Google.

Een reusachtige uitdaging, vooral omdat niets in de westerse markt er vandaag op wijst dat er ook maar enige interesse in de App Gallery bestaat. 

App Gallery voor rest van de wereld

Om die App Gallery zo snel mogelijk ook buiten China operationeel te krijgen, zet Huawei nu gigantische middelen in. Huawei wil 1,5 miljard dollar investeren in de ontwikkeling van bijkomende apps voor de Gallery. Ook zouden 5 miljoen bijkomende app-ontwikkelaars worden gerekruteerd, in vergelijking tot de huidige 1,3 miljoen. Huawei organiseert dit jaar daarom wereldwijd een honderdtal evenementen, naar het voorbeeld van de Web Summit die in november in Lissabon plaatsvond.

Kandidaten krijgen alvast grotere omzetmarges beloofd. Google en Apple nemen op dit moment 30 procent van de omzet uit apps voor hun rekening. Huawei zou genoegen nemen met 15 procent. Ook zou reclame op Huawei-telefoons meer gaan opleveren. Daarvoor zullen nieuwe technieken worden ingezet. Ontwikkelaars zouden ook slechts enkele uren nodig hebben om om hun Android-apps aan het Huawei Mobile System (HMS) aan te passen.

Google heeft ondertussen een aanvraag ingediend bij de Amerikaanse regering om tijdelijke licentie uitgereikt te krijgen. Die moet het bedrijf uit Mountain View toelaten opnieuw zaken te doen met Huawei. Volgens Google is de samenwerking met Huawei ook Amerikaanse bedrijven ten goede gekomen. Maar of het ooit zover komt, lijkt twijfelachtig. Dat Huawei Google niet nodig heeft, bewijzen de verkoopcijfers. Ondanks de Amerikaanse boycot verkocht het bedrijf vorig jaar 240 miljoen smartphones, 20 procent meer dan in 2018. Huawei lijkt de Amerikaanse bladzijde dus definitief te hebben omgeslagen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.