HP weigert overnamebod van Xerox

De raad van bestuur van HP heeft een overnamebod van printerproducent Xerox unaniem afgewezen. Die laatste had 33,5 miljard dollar veil voor de Amerikaanse computergigant.

Hoewel HP meer dan drie keer zo groot is als Xerox, voelde de Amerikaanse printerproducent zich zelfzeker genoeg om een overnamebod te lanceren. Xerox toonde zich bereid om 22 dollar per aandeel te bieden, wat overeenstemt met 33,5 miljard dollar. Dat is meer dan de huidige marktwaarde van HP.

Maar niet genoeg, zo blijkt. ‘Onze raad van bestuur heeft alles zorgvuldig bekeken, maar er kwam een unanieme beslissing dat dit voorstel HP significant onderwaardeert’, klonk het in een persbericht. Topman Enrique Lores is bovendien bezorgd over een ander aspect. ‘Hoewel we de voordelen van een samensmelting inzien, zou het fusiebedrijf kampen met te hoge schulden’, stelde hij.

Toch sluit HP de deur niet helemaal. De raad van bestuur liet weten dat het altijd openstaat om de opties verder te bekijken. Een fusie zou ook zinvol zijn, meent beleggersactivist Carl Icahn. ‘Het samengaan van HP en Xerox is een no-brainer, wat mij betreft’, zei hij aan The Wall Street Journal. Icahn heeft zelf een aandeel van 4,24 procent in HP en een aandeel van 10,6 procent in Xerox.

Kostenbesparing

Icahn ziet duidelijke synergieën tussen de twee legendarische technologiebedrijven. Zowel HP als Xerox kampt met teruglopende inkomsten uit de printerverkoop. Naarmate bedrijven steeds vaker digitaal werken en dus minder kopieermachines nodig hebben, zien beide reuzen hun winst krimpen. HP maakte onlangs bekend dat het tegen 2020 tussen de 7.000 en 9.000 banen schrapt.

Of zoals Xerox – dat vorig jaar een miljardenfusie met het Japanse Fujifilm in rook zag opgaan – in het overnamevoorstel stelde: een fusie kan een kostenvermindering van 2 miljard dollar per jaar met zich meebrengen. Vooral op toelevering, distributie en research & development kan dan stevig bespaard worden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.