Houdbaarheidsdatum is voor bepaalde producten overbodig, vinden Nederlandse consumenten

Een onderzoek van Foodello, een bedrijf die voedselverspilling tegengaat, toont aan dat veel Nederlandse consumenten goed kunnen inschatten welke producten na de THT-datum wel nog even goed blijven.

  • Afhankelijk van het product vindt tussen de 65 en 75 procent van de bevraagde consumenten dat Rijst, thee en kruiden zonder problemen na de THT-datum (Ten minste Houdbaar Tot) gegeten kunnen worden.
    • Er is een verschil tussen de THT-datum en de TGT-datum. De eerste garandeert dat de producten tot de aangegeven datum van onberispelijke kwaliteit zijn, en na die datum nog kunnen worden geconsumeerd mits ze goed bewaard zijn. 
    • De TGT-datum staat voor ‘Te Gebruiken Tot’, die staan vermeld bij producten die snel bederven zoals verse vis. Het niet respecteren van die datum kan wel gevolgen hebben voor de gezondheid.
  • 98 Procent geeft aan dat ze soms een product opeten, wanneer de THT-datum al verstreken is. Volgens Foodello kan je eenvoudig bepalen of iets nog goed is door te kijken, ruiken en proeven.
  • “De uitkomst van het onderzoek laat zien dat de Nederlandse consument heel goed weet dat je de meeste producten ook na de THT-datum nog prima zonder kwaliteitsverlies kunt consumeren”, schrijft Bas Dekker, marketingmanager van Foodello.

Wat blijft er goed?

  • De respondenten gaven aan dat thee nog het vaakst (85 procent) na datum geconsumeerd wordt. Daarna volgen kruiden (82 procent) en rijst (80 procent).
  • De rest van de top tien bestaat uit hagelslag, drop, chocolade, pindakaas, soep in blik, frisdrank en mayonaise.
  • Foodello helpt voedselproducenten, importeurs en groothandels om voedselverspilling tegen te gaan. Dit gebeurt onder meer door restvoorraden op te kopen en te verkopen. 
  • Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties wordt ongeveer een derde van al het geproduceerde voedsel weggegooid of raakt het bedorven, voor het kan worden geconsumeerd.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.