Honda gaat vanaf 2022 enkel nog elektrische en hybride voertuigen verkopen in Europa. De Japanse autoproducent doet dat 3 jaar eerder dan in de initiële planning.
Honda gaat zijn productie sneller omgooien dan verwacht. Volgens de autobouwer is er een sterk algemeen vertrouwen in groene technologie. ‘Het tempo van de veranderingen op vlak van regelgeving, markt en consumentengedrag in Europa wijst erop dat de verschuiving naar elektrische wagens hier sneller plaatsvindt dan elders’, klinkt het bij een topman van Honda.
Concreet gaat Honda de komende 3 jaar in totaal 6 nieuwe modellen lanceren in Europa. Daar zit ook een hybride versie van de Honda Jazz bij. In tegenstelling tot andere hybrides produceert de benzinemotor hier de elektriciteit die de elektromotor gebruikt om te rijden.
Richting schone wagens
De plannen van Honda kaderen in een bredere beweging waarbij autobouwers hevig investeren in schonere wagens. Berekeningen van het Amerikaanse persagentschap Bloomberg tonen aan dat elektrische wagens tegen 2040 goed zullen zijn voor 57 procent van de wereldwijde autoverkoop.
Waar autobouwers wereldwijd zich bezighouden met elektrische wagens die een serieuze afstand kunnen overbruggen, kiezen Japanse autobouwers voor een andere aanpak. Zij willen kleine wagens aan de man brengen, die specifiek bedoeld zijn voor korte afstanden in de stad.
Kleiner-is-beter
Zo is er een compacte wagen van Toyota, met plaats voor 2 personen, een topsnelheid van 60 km/u en een actieradius van 100 kilometer. Nissan heeft gelijkaardige ‘kei cars’ die 10.000 dollar kosten. Ze zijn uitsluitend bedoeld voor de thuismarkt en zijn goed voor een derde van de totale Japanse autoverkoop.
En ook Honda doet mee aan die ‘kleiner-is-beter’-strategie. Het heeft dit jaar een Honda E gelanceerd, die eveneens naar Europa komt. De startprijs zal daar 32.000 dollar zijn, wat in de buurt van een Tesla Model 3 – 39.000 dollar – komt. Het valt enkel nog af te wachten of de kleinere wagens ingang vinden in het het Westen.