De hoeveelheid dollars die grote bedrijven aan reclame spenderen op Google bleef totnogtoe een goed bewaard geheim. Tot Michael Learmonth van AdAge kopieën van interne Googledocumenten toegeschoven kreeg. De bedragen voor de voorbije maand juni zijn enorm, vooral wanneer men rekening houdt met het feit dat bedrijven enkel betalen wanneer iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt.
Opmerkelijk was de campagne van BP in juni, toen het olieconcern 3,59 miljoen dollar besteedde aan keywords als ‘oil spill’. Twee maanden eerder was dat amper 57.000 dollar geweest.
- Telecomoperator AT&T besteedde 8,08 miljoen dollar aan de campagne voor de lancering van de iPhone
- Reissite Expedia spendeerde 5.95 miljoen dollar
- Amazon: 5,85 miljoen
- eBay: 4,25 miljoen
- Hotels.com: 3,3 miljoen
- Exxon Mobile spendeerde amper 43.000 dollar, wat de campagne van BP in een speciaal daglicht plaatst
- Apple en Intel spendeerden elk iets minder dan 1 miljoen dollar
- GM, Disney, Kodak, BMW spendeerden elk minder dan 500,000 dollar
- Google’s 10 grootste adverteerders staan samen in voor minder dan 5% van de totale advertentie-inkomsten voor juni
- 1.356 adverteerders betaalden ieder tussen de 10.000 en 100.000 dollar aan reclame
- 357 adverteerders betaalden ieder tussen de 100.000 en 500.000 dollar aan reclame
- 71 adverteerders betaalden tussen de 500.000 en 1 miljoen dollar aan reclame
- 47 adverteerders spendeerden meer dan 1 miljoen dollar
De bovenstaande cijfers hebben betrekking op bedrijven die rechtstreeks worden gefactureerd door Google en houden geen rekening met de vele duizenden kmo’s en zelfstandigen die de long-tail van Google’s advertertentiemachine vormen en de sleutel zijn tot de 23 miljard dollar aan advertentiegeld die Google jaarlijks ophaalt.