Hoe we allemaal onze eigen secretaris of secretaresse zijn geworden en hoe AI misschien wel de oplossing is

Hoe we allemaal onze eigen secretaris of secretaresse zijn geworden en hoe AI misschien wel de oplossing is
Getty Images

Voor het internet bestond, werden nog heel veel diensten uitbesteed aan derde partijen die dikwijls heel wat administratieve beslommeringen van je wegnamen. Vandaag is iedereen een manusje van alles geworden en gebeurt er niets meer als je het zelf niet oplost. 

Er was een tijd, nog niet zo lang geleden, dat als je een zoekertje wilde plaatsen om je huis of auto te verkopen dit werd ingetikt door een vriendelijke telefoniste die de tijd nam om de tekst neer te pennen of in te tikken. Reizen werden geboekt dankzij reisagenten en bankbedienden zorgden ervoor dat je overschrijvingen werden geregeld. 

Vandaag doen we alles zelf

Vandaag zijn we, voor sommigen geweldig nieuws, voor anderen een last, gedoemd om alles zelf te doen en overal alles zelf in te tikken.

Als je een auto wil verkopen, moet je zelf de zoekertjessites opzoeken en alle gegevens intikken en opvolgen.

Als je een overschrijving wil regelen, moet je niet meer rekenen op de bank.

Als je een afspraak wil maken , kan je best zelf je agenda’s synchroniseren in alle programma’s die daarvoor dienen. 

Als je een reis wil boeken kan je je wel zelf beter informeren , maar je bent wel verplicht om elke beslissing van je reis zelf te nemen en tijdens je reis dit ook te blijven opvolgen.  

Als je een vraag hebt over je energiefactuur, dan zoek je het best zelf uit in de veel gestelde vragen rubriek van de leveranciers als je die al gemakkelijk vindt. Als je het niet hebt gevonden, moet je heel veel geluk hebben om iemand aan de lijn te krijgen. Je kan maar best wennen aan het muziekje op het antwoordapparaat.

Als je snel wil bediend worden in de supermarkt, kan je best zelf al je producten scannen wat wel weer heel wat tik- en scanwerk vergt. En dit terwijl je GSM staat te rinkelen en te biepen om aandacht.

Als je een mail wil sturen, verstuur je die best zelf terwijl vroeger heel wat managers en directeurs de luxe hadden dat een secretaris of secretaresse dit voor hen deed.

Een groot verlies aan productiviteit

Op zich is daar niets mis mee want heel wat mensen vinden het aangenaam om zelf voor alles te zorgen. Alleen kost het almaar meer tijd en ben je na een tijd permanent met administratie bezig. Dit is ook één van de redenen dat we alsmaar minder productief worden. We hebben te veel andere zaken aan ons hoofd en kunnen ons niet altijd concentreren op ons werk. Sinds de pandemie is deze situatie nog verergerd. Uit een grootscheepse studie bij 19.000 Aziatische werknemers.*, die thuis werkten , blijkt dat we veel meer werken maar niet productiever zijn geworden. We moeten dan ook de hele tijd onze zaken regelen.

AI als mirakeloplossing?

Misschien zal AI dit oplossen. Je kan je voorstellen dat een AI-personal assistant alle data van je wagen opzoekt op je computer en dan zelf het zoekertje zal plaatsen. Of ervoor zorgt dat je niet zelf het verslag van je telefoongesprek moet intikken of de notulen van de meeting. En waarschijnlijk kent hij de reis die jij idealiter wenst te maken op basis van alle foto’s en boekingen die je vroeger hebt gedaan. Maar voorlopig zullen we nog even blijven voorttikken op onze computers om al onze zaken geregeld te krijgen.

*Work from home & productivity: evidence from personnel & analytics data on IT professionals”, by Michael Gibbs, Friederike Mengel and Christoph Siemroth.


Xavier Verellen is auteur en ondernemer (www.qelviq.com)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00