“Hoe vaker we samen online eten, hoe ongelukkiger we zijn”

Wie in gezelschap eet en drinkt, zit beter in zijn vel en eet gezonder. Maar volgens onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA) geldt dat niet voor zij die dat regelmatig online doen. Waarom?

In plaats van op café of op restaurant te gaan, zochten velen tijdens de lockdowns elkaars gezelschap online op om samen een glaasje te drinken of een maaltijd te eten. Recent onderzoek aan de Universiteit Antwerpen bij meer dan 37.000 respondenten in 38 landen wereldwijd toont aan dat een op de vier regelmatig online afsprak voor een glas of een hapje. 

Maar die online ervaring lijkt ons niet gelukkiger te maken dan wanneer we ‘echt’ met elkaar afspreken, besluiten UA-onderzoekers. Integendeel. “Onderzoek van voor de coronaperiode toonde reeds aan dat zij die vaak samen eten beter in hun vel zitten en ook gezonder eten”, zegt Katrien Maldoy (UA), onderzoekster in de communicatiewetenschappen.

Wie vaak samen het glas heft, is dus gelukkiger dan wie dit niet doet. “We waren nieuwsgierig of dit ook geldt voor mensen die online samen eten en drinken”, zegt Maldoy. “De coronacrisis zorgde er immers voor dat velen elkaar online opzochten om samen een maaltijd te delen of het glas te heffen.”

Wat blijkt? Mensen die het leuk vinden om online samen te eten en drinken, zijn volgens Maldoy inderdaad gelukkiger en eten gezonder. Maar mensen die zich er ongemakkelijk bij voelen, zijn over het algemeen minder gelukkig en eten minder gezond. Opvallend: hoe vaker mensen online samen eten en drinken,- ook al vinden ze het leuk – hoe ongelukkiger ze zijn. “En ook op nutritioneel vlak lijken ze minder voordelen te ervaren des te meer ze elkaar online opzoeken”, klinkt het.

Waarom?

Waarom dit zo is, is nog onduidelijk. “We willen daarom graag ervaringen verzamelen van mensen die elkaar online opgezocht hebben om samen te eten of te drinken”, zegt Maldoy. “Wat maakt precies dat online samen eten en drinken het échte samen eten en drinken niet kan evenaren? Die redenen willen we in kaart brengen.”

Wie graag zijn eigen ervaringen wil delen, kan hier de vragenlijst invullen.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.