Hoe topmanager Patrick Lefevere van Quick-Step de meest voorkomende fout in strategie maakte

23 augustus 2019. Op die dag tekende Patrick Lefevere, de met voorsprong meest gelauwerde wielermanager van het hele peloton, een contract met opkomend supertalent Remco Evenepoel. Het is dat contract dat symbool staat voor de meest voorkomende fout in strategie: het verliezen van focus op één duidelijk doel en daar de hele organisatie achter zetten. Dit verklaart waarom het dit jaar echt niet loopt en het ook in de toekomst moeilijk zal lopen.

Nu zondag is het weer zover. De mooiste dag van het wielerjaar staat ons te wachten met de koers der koersen: de Ronde van Vlaanderen. De race nu zondag is uniek om 2 redenen. We hebben een Tourwinnaar aan de start- die na het zien van Dwars door Vlaanderen meer dan ooit medefavoriet is – en voor de eerste maal sinds mensengeheugenis wordt er absoluut niets verwacht van de altijd ultra dominante blauwe brigade: Quick-Step a.k.a. ‘the Wolfpack’

De beste al 20 jaar lang…in één competentie

Lefevere is al twintig jaar zonder enige twijfel de beste ploegleider van het peloton. Als je alleen maar de periode neemt vanaf 2003 – toen Quick-Step hoofdsponsor werd – won hij 37 keer met zijn renners de 6 Vlaamse voorjaarsklassiekers. Het gaat hier om Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne, Dwars door Vlaanderen, De Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en de E3-Harelbeke. Dat is een overwinningspercentage van 32%. In de wereldrangschikking van Worldtour-ploegen is Deceuninck-Quick-Step combinatie in de laatste 10 jaar nooit uit de top 3 gevallen. In 2018 en 2019 waren ze zelfs nummer één. Vandaag echter staat zelfs Intermarché boven hen en moeten ze voorlopig vrede nemen met plaats zeven. 

Quick-Step staat dan ook synoniem voor eendagswedstrijden. Hun ploegleiders en hun sterren zijn doordrongen van het belang van de klassiekers en scoren aan de lopende band. Als het niet Johan Museeuw was, dan was er Tom Boonen, Philippe Gilbert, Niki Terpstra, Kasper Asgreen en ga zo maar even door. 

Dit jaar loopt het niet. Het klopt dat er een aantal geldende excuses zijn, zoals ziekte en een aantal crashes die maken dat niet iedereen topfit was in het voorjaar. De hoofdreden is zonder enige twijfel de gewijzigde strategie van de ploeg sinds 2019.

De strategie van gisteren: glashelder

Gedurende twintig jaar waren de doelstellingen van de ploeg duidelijk: het voorjaar bepaalde het succes van de ploeg en het sponsorgeld. Als bijkomende kers op de taart was er de Tour de France waar Quick-Step uit was op ritoverwinningen en indien mogelijk de groene trui. Er was geen stress voor de ploeg want dit waren allemaal leuke extra’s. Het grote werk was gedaan. 

De strategie van teamleider Lefevere voldeed al die jaren aan de perfecte formule van Jim Collins, die in zijn bestseller ‘From good to great’ het egelprincipe lanceerde, een opgedirkte versie van het gezond boerenverstand: “Schoenmaker blijf bij je leest”.

Het is kwestie van een antwoord te vinden op 3 vragen  

-Waar ben je de beste in of kan je de beste in zijn?

-Wat drijft je en wat passioneert je?

-Wat is de economische parameter waarmee je je facturen kan betalen?

De strategie van vandaag: troebel

In het wielrennen heb je heel veel disciplines gaande van keirin tot wegwielrennen. Binnen het wegwielrennen heb je daarenboven nog twee grote disciplines: de ééndagskoersen en het rondewerk. Elke sportdirecteur weet dat dit twee compleet verschillende takken van sport zijn.  Het zijn rouleurs versus klimmers, krachtpatsers versus lichtgewichten, bergen versus kasseien. 

Daarenboven hoor je nergens van Lefevere dat hij ervan droomt om de Tour te winnen. Het is geen alles verschroeiende droom zoals dat wel het geval is voor iemand als Richard Plugge van Jumbo-Visma of Dave Brailsford toen hij startte bij Sky, het huidige Ineos. Het is dat allesoverheersende Heilige Vuur dat essentieel is om dat éne grote doel te bereiken. De hele organisatie, de hele ploeg moet hiervan doordrongen zijn en dat is absoluut niet het geval bij Quick-Step als het gaat om de Tour De France, de enige ronde waar het echt om gaat.

Daarenboven hebben deze twee disciplines een ander prijskaartje. Domestiques in het rondewerk zijn zoveel duurder dan luitenanten in een klassieker. We spreken over een factor drie. Quick-Step heeft dat geld niet en kan onmogelijk de staalbaronnen van Ineos en de sjeiks van UAE volgen als het gaat om een deftige Tourploeg op te zetten. Evenepoel zal het alleen moeten doen, want Mauri Vansevenant en Ilan Van Wilder wegen nu eenmaal te licht als je ze vergelijkt met toppers als Sepp Kuss, Jonas Vingegaard, Marc Soler , Rafal Majka of Joao Almeida bij Jumbo-Visma en UAE. Die laatste komt trouwens van Quick-Step. Het geeft aan dat Lefevere niet kost wat kost een Tourploeg wou, want Almeida is een absoluut toptalent dat je nodig hebt in de bergen.

Samengevat kent Quick-Step maar één metier zeer goed: het eendagswerk, de patron is hierdoor gepassioneerd en het is voor hem de garantie dat hij zijn sponsors geruststelt. Voor het winnen van een grote ronde is het antwoord op de bovenstaande drie vragen, drie keer negatief. 

Evenepoel jaagt zijn droom best na in een ander team

Het is dan ook duidelijk dat de carrière van Evenepoel gediend zou zijn bij een overstap naar een ploeg die schreeuwt om een kandidaat voor het podium van de Tour, want de overwinning is misschien juist de brug te ver. Waarom niet Movistar, waar oude rot Valverde straks weg is of waarom niet Israël Start Up Nation waar hij de plaats van Froome kan inpakken? Dat zal Lefevere toelaten om terug te focussen op de zaken waar hij goed in is, met name het winnen van klassiekers.

Wat als Lefevere eens zou bieden op Van Aert?

Iedereen zal nu zeggen dat er toch één team is dat zal meespelen op 2 fronten: Jumbo-Visma. Maar dat valt af te wachten. Ook hier is er toch wat ruis op de lijn. Had het voor ons Belgen niet zoveel mooier geweest indien Jumbo met kopman Wout van Aert naar de Tour zou trekken en daar vijf ritten kon wegkapen in plaats van in dienst te moeten rijden van Roglic, die al bij al toch maar weinig kans maakt tegen zijn jonge Sloveense nemesis?  

En wat gezegd van het godenkind Pogacar zelf? Natuurlijk is deze wonderboy in staat om alle monumenten te winnen, maar hij zal het ALLEEN moeten doen. Zijn ploeg is gemaakt voor de Tour en kan niet top zijn in de 2 competenties van het wegwielrennen.

Afbeelding met tekst, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving
Kan Wout van Aert niet de nieuwe Tom Boonen worden bij Quick-Step?  (Bron: Isopix)

Als Jumbo Van Aert niet tot enige kopman wil bombarderen, zou hij dan misschien niet eens moeten praten met Lefevere? Daar kan Wout van Aert de nieuwe Tom Boonen worden, de draaischijf waar alles om draait in de wedstrijden die op zijn lijf zijn geschreven. Het zal met bijna 95% zekerheid niet gebeuren maar er zou toch heel wat voor te zeggen zijn.

Strategie is kiezen

Strategie is kiezen. Niet alleen wat je doet, maar vooral wat je niet doet. In het recent verschenen boek ‘Topsporters zijn CEO’s’, tracht ik aan te geven dat strategie één van de kerncompetenties is die de kampioen van de superkampioen scheidt.


Xavier Verellen is auteur en ondernemer. Zijn recente boek ‘Topsporters zijn CEO’s’, dat aantoont dat leiderschap het verschil maakt tussen kampioenen en superkampioenen, is te koop in de Standaard Boekhandel vanaf dinsdag 5 april of online via topsporterszijnceos.businessam.be

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20