Hoe maak je je bedrijf verkoopklaar?

Bij elke ondernemer komt vroeg of laat het moment dat hij zijn bedrijf wil overdragen. Hoe kies je het juiste moment? Hoe maak je je bedrijf verkoopklaar, zodat je er de best mogelijke prijs en/of de optimale condities voor kunt krijgen? Filip Mariën van Marktlink weet hoe.

Twintig à dertig jaar geleden was het nog heel vanzelfsprekend dat de kinderen het bedrijf verderzetten. Sommige ondernemers bleven gewoon stug doorwerken zonder exitplan. Het bedrijf verkopen, dat deed je alleen als het echt niet anders kon. Vandaag kijken we anders naar bedrijfsovernames, in het belang van het bedrijf zelf, van de ondernemer én van zijn opvolgers.

Wat zijn goede redenen om een bedrijf te verkopen?

Filip Mariën: “Misschien vind je het als ondernemer tijd om iets anders te gaan doen – een nieuw bedrijf opstarten of gaan rentenieren, bijvoorbeeld. Mogelijk besef je dat er in jouw sector een consolidatiegolf aan de gang is en voel je de margedruk toenemen. Misschien voel je aan dat je geesteskind klaar is voor een volgende levensfase in de handen van iemand anders. Of je wilt zelf aan boord blijven en je bedrijf versterken met een partner met andere skills. In dat laatste geval kan een gedeeltelijke verkoop de oplossing zijn. Wat ook jouw situatie is, begin er op tijd aan en maak het bedrijf tijdig verkoopklaar. Eigenlijk zou elke eigenaar zich jaarlijks de vraag moeten stellen: Ben ik nog steeds de best mogelijke hoofdaandeelhouder van mijn bedrijf? Wat is mijn horizon?”

Hoeveel tijd moet je voorzien om je bedrijf verkoopklaar te maken?

“Dat hangt af van een aantal factoren. Zijn de rendementen nog niet op niveau, dan kan het een aantal jaar tijd kosten om orde op zaken te stellen. Ben je nog een onmisbare schakel in je bedrijf of heb je jezelf al overbodig gemaakt? Ben je psychologisch helemaal klaar om te verkopen en heb je een toekomstvisie voor jezelf en het bedrijf? Zitten alle aandeelhouders op dezelfde lijn? Over het algemeen kan je stellen dat het moet lukken om een bedrijf binnen de twee jaar te verkopen, al kan het soms ook binnen zes maanden beklonken zijn.”

Filip Mariën van Marktlink: “Eigenlijk zou elke eigenaar zich jaarlijks de vraag moeten stellen: Ben ik nog steeds de best mogelijke hoofdaandeelhouder van mijn bedrijf?”

Bestaat er zoiets als een ideaal moment om een bedrijf te verkopen?

“Het antwoord is voor een deel sectorafhankelijk. Sommige markten zijn volop aan het consolideren, er is dus veel honger naar overnames. Denk momenteel bijvoorbeeld aan verzekeringen, energie, software en technologie in het algemeen. Verkeert je bedrijf in een goede conditie en is de markt ongunstig, dan is het koperslandschap beperkter. Maar ook dan kan het nuttig zijn om te beginnen met het verkoopklaar maken van het bedrijf, klaar voor toekomstige opportuniteiten.”

Past op elk potje een dekseltje, met andere woorden: is in principe elk bedrijf verkoopbaar?

“Wij zijn ervan overtuigd van wel. Soms is het wel nuttig om een bedrijf op te splitsen en als aparte onderdelen te verkopen. Wat erg belangrijk is dat je als verkoper duidelijk weet wat je wilt. Een mooi voorbeeld daarvan is Harry Van Hoof van Foster Fast Food. Voor Harry was het heel belangrijk dat hij nog twee jaar aan boord kon blijven om de overname te begeleiden zodat hij daarna met een gerust gemoed met pensioen kon gaan. Wij vonden een overnemer die precies naar een dergelijke deal op zoek was. De chemie was voelbaar en de overname was snel beklonken.”

“Onze grote kracht is dat we ook ondernemers zijn. Dat onderscheidt ons van de meeste adviesbureaus en banken. Bovendien hebben we heel veel ervaring op de Belgische markt en beschikken we over een breed internationaal netwerk. Het is zelfs zo dat vandaag internationale overnames van Belgische bedrijven eerder de norm dan de uitzondering zijn. Last but not least: we zijn niet alleen goede matchmakers, we begeleiden ook de overname van a tot z.”

Hoe verkoopbaar is je bedrijf op dit moment? Doe de test en ken het antwoord binnen enkele minuten. Klik hier.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00