De Amerikaanse autobouwer General Motors (GM) maakte in het eerste kwartaal een nettowinst van 294 miljoen dollar: een zeldzaam lichtpunt in de duisternis die momenteel over de auto-industrie valt.
De eeuwige rivalen van GM, autobouwers Ford en Fiat Chrysler (FCA), noteerden stevige verliezen door de pandemie die toeleveringsketens en de globale vraag naar de filistijnen helpt. Hoe komt het dat GM in deze omstandigheden winst kan maken?
Cash in voorraad
De timing is een deel van de verklaring: net voor de globale virusuitbraak voerde GM een grondige herstructurering door. Door fabrieken te sluiten in onder meer Thailand en Australië had het bedrijf buffers cash achter de hand. Onder meer door die besparingen bleven ook de kredietlijnen open voor het bedrijf.
Volgens beursanalist The Motley Fool had GM eind maart daardoor 33,4 miljard dollar aan liquide middelen beschikbaar om de lopende operaties te bekostigen. Aan de andere kant van de balans stonden op dat moment 30.3 miljard schulden.
Financieel directeur Dhivya Suryadevara zei aan The Motley Fool dat GM, zelfs zonder de productie opnieuw op te starten, op dit moment over voldoende cash beschikt om de activiteiten tot ver in het vierde kwartaal te handhaven.
Iconische modellen
Maar de belangrijkste reden dat GM het hoofd boven water houdt op een moment dat de automakers wereldwijd 800.000 minder voertuigen verkopen dan voorzien? Ijzersterke verkoopcijfers van de nieuwe versies van de iconische pick-uptrucks Chevrolet Silverado en GMC Sierra. Als je de verkoop van beide modellen samenvoegt, is dat cijfer maar liefst 31,9 procent hoger dan tijdens hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het gaat vooral om verkoop binnen de VS zelf.
Het is vooral de sterke vraag naar die winstgevende nieuwe pick-ups die de impact van fabriekssluitingen door de virusuitbraak ruimschoots compenseerde. Bij het publiceren van zijn resultaten maakte GM trouwens bekend dat veel van de fabrieken in Noord-Amerika zullen heropenen vanaf 18 mei.