Key takeaways
- Consumenten van Gen Z zijn de drijvende kracht achter de explosieve parfumverkoop, omdat zij geur alsmaar belangrijker vinden.
- Merken zoals Le Labo, Tom Ford en Calvin Klein profiteren van deze trend, zien een sterke groei en investeren steeds meer in de uitbreiding van hun parfumaanbod.
- De betaalbaarheid van geuren in vergelijking met andere luxeproducten maakt ze een aantrekkelijke keuze voor consumenten.
De schoonheidsindustrie ervaart een stijging in de verkoop van parfums onder impuls van consumenten van generatie Z, die parfums zien als een belangrijke uitdrukking van hun persoonlijkheid. Dat meldt Reuters.
Grote merken profiteren
Analisten vergelijken de trend met het “lippenstifteffect”, waarbij consumenten kiezen voor kleine luxeartikelen in plaats van grote aankopen als ze het economisch moeilijk hebben. Parfummerken zoals Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani en Ambre Antique profiteren hiervan.
Bedrijven zoals Estee Lauder, L’Oréal en Coty hebben een sterke groei van hun parfumactiviteiten gerapporteerd, wat hen ertoe aanzet om verder te investeren in de uitbreiding van hun parfumaanbod.
Generatie Z drijft uitgaven aan parfums op
Uit gegevens van Circana blijkt dat Gen Z de afgelopen zes maanden goed waren voor bijna 40 procent van de uitgaven aan parfums. Het geurensegment van Estee Lauder, waar Jo Malone onder valt, zag de verkoop met 14 procent stijgen, wat hielp om de lagere vraag naar make-up te compenseren. Elf Beauty, bekend om haar betaalbare make-up producten, boekte daarentegen teleurstellende resultaten, die het toeschreef aan de tarieven en lagere consumentenbestedingen.
De grote cosmeticabedrijven passen hun portefeuilles strategisch aan om van deze trend te profiteren. L’Oréal heeft onlangs in een miljardendeal geurmerken van Kering gekocht en daarmee langetermijnlicenties voor prestigieuze namen als Gucci veiliggesteld. Coty is van plan om langzaam groeiende make-upmerken af te stoten om zich te concentreren op parfums, die nu het grootste deel van de omzet uitmaken. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

