Afgelopen zondag vond in de Verenigde Staten de Super Bowl plaats, de finale van het nationale American-footballkampioenschap. Een gebeurtenis die het hele land in rep en roer plaatst. Niet alleen ter land, maar ook in de lucht zorgt het kampioenschap voor tumult. Elk jaar moeten de luchthavens in de gaststad van de finale zich voorbereiden op de massale toestroom van privéjets.
Wie de Super Bowl wil bezoeken, mag een aardig duitje neerleggen. De gemiddelde prijs voor een ticketje van het excentrieke sportevenement bedroeg dit jaar maar liefst 6.645 euro. Die prijzen zijn niks in vergelijking met de miljoenen die je moet kunnen neerleggen om een plekje in de luxueuze suites te permitteren.
Die hallucinante kostprijzen lokken telkens een zwerm van de allerrijkste Amerikanen richting de gaststeden van de finale, dit jaar had Los Angeles die eer. Die massale toestroom van welgestelde sportliefhebbers levert luchtverkeersleiders jaarlijks een ferme kater op. Deze jetset-figuren doen de term eer aan door vanuit alle hoeken van de VS met een privéjet naar de Super Bowl af te zakken. Met letterlijke parkeerproblemen als gevolg.
Binnen 5 uur na einde, meer dan 140 jets in de lucht
Volgens de LA Times zouden lokale luchthavens in de regio zich vorig weekend voor zo’n 1.500 extra privévluchten voorbereid hebben, dat bovenop de 3.000 privéjets die gewoonlijk Zuid-Californië passeren tijdens de weekends. De jets moesten via een reservatiesysteem op voorhand een tijdsslot vastleggen wanneer ze zouden landen en terug vertrekken, om files voor de landingsbanen te vermijden.
De gigantische stroom aan jets is sommige internetgebruikers niet ontgaan. Op het discussieforum r/interestingasfuck van Reddit verscheen maandag een luchtverkeerkaart waarop het grote aantal jets te zien is die kort na de wedstrijd al terugkeren. Binnen de eerste vijf uur na het laatste fluitsignaal zouden al meer dan 140 jets naar huis vertrokken zijn.
Dat de allerrijksten in staat zijn om binnen enkele uren op en af te vliegen, lokt heel wat verontwaardiging uit op het internet. Vooral over de ecologische impact van de vluchten is heel wat afkeer. “Hey, iedereen! Vergeet vooral niet te recyclen!” reageerde iemand cynisch onder de kaart op Twitter.
Zo’n kritiek is alleszins niet nieuw. In 2019 beval een Britse denktank nog een totaalverbod aan voor privéjets die op fossiele brandstoffen vliegen. Volgens hun studie kwam de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van het aantal privévluchten van en naar het Verenigd Koninkrijk in 2017 overeen met die van zo’n 450.000 personenwagens.
Nog steeds populair
Ondanks de steeds luidere kritiek op het vervuilend kantje, blijven privéjets een populair vervoermiddel van zij die het zich kunnen permitteren.
Hoeveel privévliegtuigen er precies LA binnen en buiten kwamen het afgelopen weekend is nog niet helemaal duidelijk. Wel wordt alvast verwacht dat het aantal een stuk hoger zal liggen dan vorig jaar. In 2021 lag het aantal privéjets opvallend laag: zo’n 679 jets vlogen toen naar Tampa in de staat Florida voor de 55ste editie van de Super Bowl. Dat heeft vooral te maken met de coronacrisis.
Sinds 2013 was de drukstbevlogen editie die van 2014. De stad New York mocht toen zo’n 2.187 privévliegtuigen slikken.
(ns)