Hoe de Europese economie kan groeien dankzij decarbonisatie en groene innovatie

Decarbonisatie staat overal hoog op de agenda, maar succesvolle organisaties hebben intussen wel door dat dit meer is dan een wettelijke verplichting. Wie verder kijkt dan de regelgeving, zal zien dat het realiseren van milieudoelstellingen en focus op groene innovatie een unieke opportuniteit bieden voor de Europese economie. Brecht Seifi, Lead Advisor European Institutions bij SAS, gaat hier dieper op in en legt uit hoe bedrijven decarbonisatie in een strategisch voordeel veranderen.

Een stagnering van de economische groei in België, hoge inflatiecijfers in Nederland, langzaam herstel in Frankrijk en Italië, nulgroei in Duitsland … De Europese economie staat stevig onder druk. Ondanks die onzekere situatie blijft Europa een voortrekker op het gebied van klimaatambities. Hoewel dat moeilijk te verzoenen lijkt met het economische klimaat, kunnen bedrijven hun concurrentievermogen toch verbeteren als ze gestimuleerd worden om groene innovaties te ontwikkelen en op te schalen. 

Het is ook de belangrijkste boodschap van een rapport van Mario Draghi over de toekomst van het concurrentievermogen binnen de EU. De voormalige president van de Europese Centrale Bank en ex-premier van Italië schetst daarin de uitdagingen en kansen voor een bloeiende en duurzame economie in de EU. En decarbonisatie kan de motor zijn die de economie opnieuw aanwakkert.

Groei van start-ups stimuleren

Wat moet er gebeuren om een gunstig klimaat voor duurzame innovatie te creëren? In de eerste plaats moeten beleidsmakers nadenken over hoe ze verschillende regels op elkaar kunnen afstemmen. Het is bijvoorbeeld positief dat initiatieven de nadruk leggen op elektrificatie, maar ze gaan onmogelijk slagen als de elektriciteitsprijs hoger blijft dan de prijs voor gas. De Clean Industrial Deal, gebaseerd op het Draghi-rapport, richt zich daarom op oplossingen die investeringsrisico’s voor de private sector verkleinen, de interne markt beter benutten en technologie optimaal inzetten.

Aan innovatie is er trouwens geen gebrek in Europa. We hebben heel wat slimme breinen en goede ideeën die aan de basis liggen van veelbelovende start-ups. Wel is het voor die bedrijven erg moeilijk om te groeien en op wereldniveau een rol van betekenis te spelen. De aanwezigheid van durfkapitaal toont groeipotentieel, maar leidt ook tot situaties waarin de kortetermijnwinstgevendheid ontbreekt. In een gezamenlijke markt moet het gemakkelijker zijn om kapitaal op te halen via bankleningen, zodat bedrijven zich de komende twee jaar kunnen focussen op hun kortetermijnwinst.

Decarbonisatie in kernactiviteiten opnemen

Bedrijven moeten ook zelf beseffen dat innovatie en decarbonisatie een voordeel op de concurrentie opleveren. Maar dat kan enkel als ze die decarbonisatie opnemen in hun kernactiviteiten en plannen op het gebied van duurzaamheid in overeenstemming brengen met financiële en operationele doelen.

Een goed voorbeeld is de supply chain en de scope 3-uitstoot van de waardeketen van een organisatie. Wat voor het ene bedrijf scope 3-uitstoot is, is voor het andere scope 1-uitstoot. Bedrijven kunnen samenwerken door gezamenlijke programma’s te ontwikkelen die fabrikanten helpen minder CO2-intensief te werken of door contracten te heronderhandelen met duurzamere voorwaarden. Daarnaast kunnen ze van leveranciers eisen dat zij werken met ESG- en duurzaamheids-KPI’s.

Technologie als motor

Gelukkig kan technologie bedrijven ondersteunen bij het nemen van investeringsbeslissingen. Data en Artificiële Intelligentie (AI) bieden de mogelijkheid om diepgaande analyses uit te voeren, bijvoorbeeld om de impact op de cashflow te berekenen. Organisaties die dit goed aanpakken, kunnen een leidende positie in duurzaamheid innemen en hun concurrentievermogen op lange termijn waarborgen.

Decarbonisatie mag dus geen afvinkoefening zijn. Het is een strategische noodzaak die een kans biedt voor bedrijven om te groeien, te innoveren en marktleiderschap te claimen. Van samenwerking in de supply chain en risicomanagement tot het gebruik van AI-technologie: bedrijven die duurzaamheid als basis nemen, zijn de frontrunners in een bloeiende en duurzame Europese economie.

Brecht Seifi, Lead Advisor European Institutions bij SAS

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.