In onze moderne wereld is succes nauw verbonden met het correcte gebruik van data. Data en menselijke leiderschapskwaliteiten vormen samen de drijvende kracht achter succesvolle resultaten. Vandaag verwacht men van topmanagers steeds meer dat ze leidinggeven op basis van data. Het onderbouwen van eigen intuïtie met gefundeerde data is hierbij cruciaal. Door het verzamelen en benutten van informatie kunnen we producten en diensten verbeteren, inzetten op duurzaamheid én een aantrekkelijke werkgever zijn.
Verbeter je werkplek
Wil je het beste uit je medewerkers halen? Zet dan in op gelukkige en gemotiveerde collega’s. Data is een krachtig instrument om een inspirerende werkplek te creëren. Ga maandelijks aan de slag met enquêtes onder je collega’s. Hierbij luister, leer en volg je in realtime hoe ze hun werk ervaren, wat ze waarderen en waar ze mogelijk tegenaan lopen. Gebruik de resultaten op team-, bedrijfs- of zelfs individueel niveau om effectieve acties te ondernemen.
Maar dat is niet alles. Het verzamelen van data over je medewerkers is net zo belangrijk, omdat het waardevolle inzichten biedt om toekomstige resultaten te behalen. Creëer doorsnedes op basis van leeftijdsgroep, geografie en sector. Zo krijg je een duidelijk beeld van de algemene trends binnen je organisatie en kun je proactief ingrijpen en de werkplek voor al je medewerkers aangenaam en inspirerend maken. Laat data je helpen bij het voeren van voortdurende dialogen en het nemen van beslissingen in het voordeel van het welzijn van je medewerkers.
We maken onderscheid tussen twee indicatoren. Leading indicators geven inzicht in toekomstig succes, zoals tevredenheidsonderzoeken en betrokkenheidsscores, en kunnen proactief de werkplek verbeteren. Lagging indicators, zoals verloopcijfers en statistieken van ziekteverzuim, tonen het prestatieniveau van de werkplek op basis van eerdere gebeurtenissen en kan je gebruiken om verbeteringen door te voeren.
Verbeter de customer experience
Om de klantbeleving van jouw product of dienst te verbeteren, is het essentieel om verder te kijken dan enkel verkoopcijfers. Je wilt weten hoe klanten jouw product ervaren en waar er ruimte is voor verbetering. Gedurende elke stap van de customer journey kun je de klantbeleving meten, verder dan enkel enquêtes. Door gebruik te maken van gebruiksdata kun je al waardevolle inzichten verkrijgen zonder directe interactie met de klant.
Bovendien kun je klanten tijdens het gebruik direct vragen wat hun ervaring is en waar er mogelijkheden zijn voor verbetering. Bijvoorbeeld, na een videomeeting kun je klanten vragen hoe het gesprek is verlopen en hoe het beter had gekund. Deze data stelt ontwikkelaars in staat om gerichte aanpassingen te maken aan bepaalde functies.
Voorkom dat enquêtes irritatie opwekken bij consumenten door ze alleen te gebruiken wanneer de antwoorden echt noodzakelijk zijn om jouw product te verbeteren. Hou bij hoe klanten jouw product of dienst gebruiken en identificeer welke aspecten vaak en minder vaak worden gebruikt. Op basis van deze inzichten kun je zelf beoordelen hoe klanten de veranderingen in jouw product ervaren.
Wil je jouw vermoedens toetsen? Gebruik dan een customer effort score of NPS-vragen. Zo kun je de product roadmap aanpassen op basis van gebruikerservaringen en de gebruiksvriendelijkheid verbeteren. Hierdoor worden producten, mede dankzij het gebruik van data, steeds beter afgestemd op de behoeften van gebruikers.
Oog voor informatiebeveiliging
Informatiebeveiliging van data is een kernprioriteit voor elke organisatie. Het waarborgen van de vertrouwelijkheid en integriteit van gegevens vereist een holistische aanpak, verankert in de hele organisatie. Door gamification te gebruiken, kunnen medewerkers actief betrokken worden bij het begrijpen en naleven van de lokale GDPR-regelgeving, en het verbeteren van de algemene beveiliging. Zo wordt een veiligheidsbewuste cultuur gecreëerd, waarin gegevensbescherming een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Data is als een goudmijn die je dan ook goed moet beschermen.
Ga voor duurzame groei
Duurzame groei begint bij efficiënt en ecologisch databeheer. Door gebruik te maken van ‘swarming’, een gedistribueerde netwerkbenadering, kunnen organisaties op een duurzame manier gegevens beheren. Het verdelen van gegevens en rekenkracht over verschillende nodes verhoogt efficiëntie, veerkracht en vermindert energieverbruik en ecologische impact.
Overheden en toezichthouders stellen steeds strengere eisen aan duurzaam ondernemen. Organisaties integreren best duurzaamheid nu al in hun bedrijfsvoering. Bovendien treedt vanaf 1 januari 2024 de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive in werking, die centraal staat in de Europese Green Deal. Deze nieuwe richtlijn verplicht Europese bedrijven om transparant te zijn over de impact van hun werkzaamheden op milieu en maatschappij.
Data schenkt de nodige inzichten tot succes
Data is een waardevolle bron van inzichten die je organisatie kan helpen om succes te behalen. Het stelt je in staat om van elkaar te leren, kansen te identificeren en potentiële valkuilen tijdig te herkennen. Het biedt ondernemers de tools om hun bedrijf beter te begrijpen en effectiever te leiden. Onthoud echter dat je alleen waardevolle inzichten uit data kunt halen als je er ook waardevolle informatie in stopt.
Data kan je voeden en uitdagen. Het helpt je bij het identificeren van prioriteiten en het bepalen van realistische ambities. Data is objectief en bevat waardevolle wijsheid die voortkomt uit de ervaringen van andere bedrijven. Het is belangrijk om op een consistente manier naar data te kijken, zodat je als ondernemer de juiste verbanden kunt leggen.
Vergeet echter niet dat data een hulpmiddel blijft en de menselijke factor niet buitenspel zet. Vertrouw op je ondernemersintuïtie en laat je niet volledig leiden door gegevens. Wees proactief en blijf vertrouwen op jezelf in plaats van af te wachten op data.
Een dosis gezond verstand en intuïtie is essentieel in het ondernemerschap, maar dit wordt nog krachtiger wanneer je het onderbouwt met gefundeerde data. Het is de perfecte combinatie voor succes.
De auteur Heiko Bonenkamp is Business Director bij Visma Benelux.