Hoe Brugge ‘de vloek van het toerisme’ overwon

Net zoals andere populaire stadsbestemmingen wordt ook Brugge met het probleem van het overtoerisme geconfronteerd. In tegenstelling tot metropolen zoals Barcelona, Amsterdam, Venetië, Dubrovnik of Berlijn, is de Vlaamse stad er echter in gelukt om een strategie te ontwikkelen die dat probleem op een efficiënte manier aanpakt. Dat zegt Antony Mason, redacteur toerisme bij de Britse krant The Telegraph.

“Het kleine historische centrum van Brugge telt amper twintigduizend inwoners, maar ontvangt jaarlijks ongeveer acht miljoen bezoekers,” benadrukt Antony Mason. “Men kan dan ook verwachten dat die lokale bevolking een zware druk ondervindt van het toerisme en zich, zoals ook op andere locaties is gebleken, tegen die bezoekers zal afzetten, wat op zijn beurt de toeristen het gevoel zou kunnen geven niet welkom te zijn.”

Blauwdruk

“Dat blijkt in Brugge echter niet het geval te zijn,” meent Mason. “Brugge heeft dat overtoerisme op een succesvolle manier aangepakt en biedt daarmee zelfs een blauwdruk voor andere steden die met de problematiek worden geconfronteerd.”

“In Brugge zijn de autoriteiten al langere tijd zich van de dreiging bewust. Al meer dan twintig jaar geleden voerde het stadsbestuur een hotelstop in. Daardoor mag het stadscentrum slechts iets meer dan honderd hotels tellen. Begin deze eeuw werd bovendien een limiet gezet op het aantal vakantiewoningen. Op die manier kon woongelegenheid worden gegarandeerd voor de permanente residenten. “

“Daarnaast werd ervoor gezorgd dat het toeristische centrum vanuit een treinstation met een korte wandeling kon worden bereikt. Autobussen worden alleen in het centrum toegelaten op reizigers en passagiers aan de hotels af te zetten. Ook het autoverkeer wordt ontmoedigd. Er is slechts een beperkte parkeermogelijkheid, terwijl aan de rand van de stad goedkopere parkeersites zijn ingericht.”

Cultuur

“Het stadsbestuur heeft er echter ook voor gezorgd dat de Bruggelingen het toerisme blijven omarmen,” voert Mason nog aan. “Een recente enquête heeft aangetoond dat het grootste deel van de lokale bevolking zich achter het toerisme schaart. De overheid doet dan ook grote inspanningen om het toerisme te promoten.”

“De sector brengt voor de lokale economie dan ook 440 miljoen euro per jaar op en een aanzienlijk deel van de lokale bevolking is rechtstreeks of onrechtstreeks in het toerisme actief. Dat is een belangrijk aspect. De opbrengsten van het toerisme worden in Brugge tenminste gedeeltelijk over de bevolking verdeeld.”

“Het helpt uiteraard dat Brugge een culturele bestemming is en niet echt op de reislijst van feestvierders staat,” zegt Mason. “Er worden veel evenementen georganiseerd die ook de lokale bevolking aanspreken. De beste restaurants van de stad draaien vooral op een plaatselijk cliënteel. De ontwikkeling van nieuwe technologische industrieën in de rand van stad zorgt er ook voor dat vele jongeren in Brugge blijven wonen.”

“Uiteraard storen de Bruggelingen zich geregeld aan de toeristische overlast, die onder meer voor de opening van zeventig chocoladewinkels – sommige van bedenkelijke kwaliteit – heeft gezorgd, maar de meeste bewoners beseffen dat er een prijs voor het succes moet worden betaald.”

“Bovendien is het toerisme in Brugge vooral een daggebeuren,” benadrukt Mason nog. “De meeste bezoekers blijven slechts enkele uren. Amper 1,8 miljoen reizigers overnachten in de stad. Eens de avond nadert verdwijnt de toeristische drukte en kan de stad zich ontspannen.”

“Dat toont ook de beste manier om Brugge te bezoeken. De toerist zou moeten overwegen om minstens twee of drie dagen in de stad te blijven om de schoonheid van Brugge echt te ontdekken.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.