Hoe Alexander De Croo het succes van Bill Clinton probeert over te doen

Hoe Alexander De Croo het succes van Bill Clinton probeert over te doen
President Bill Clinton tijdens de campagne in 1996 – Photo by David Hume Kennerly, Getty Images

Open Vld speelt leentjebuur bij Bill Clinton, voor een campagne-song.

  • Don’t stop thinking about tomorrow”: het galmde door de luidsprekers afgelopen weekend als lied terwijl alle kopstukken selfies stonden te nemen op het podium bij Open Vld en hun ‘Groeicongres’: het verkiezingscongres van de hoop voor de Vlaamse liberalen.
  • Dat lied van Fleetwood Mac was de succesvolle campagnesong van niemand minder dan Bill Clinton, in de jaren ‘90: het verpersoonlijkte het optimisme en de dynamiek die de jonge gouverneur van Arkansas bracht, tegenover de oude George H.W. Bush.
  • Vandaag is het aan kopman Alexander De Croo (Open Vld) om diezelfde dynamiek te proberen te creëren rond zijn partij en persoon.
    • Alles straalt daarbij een optimisme en geloof in de toekomst uit.
    • De Croo stelde dit weekend dan ook zijn ‘Groeiplan’ voor: “Voor meer welvaart, een sterker en veiliger land en meer vrijheid”. 
    • En de bijhorende slogan zit ook helemaal in die lijn: “Morgen doen werken”.
  • Dat wil de premier gaan realiseren door enerzijds zo’n 25 miljard te gaan besparen, met een strikte groeinorm in de gezondheidszorg, door grote overheidsparticipaties te verkopen, en anderzijds de werkzaamheidsgraad op te krikken. Dat laatste moet onder meer gebeuren door het verschil tussen werkenden en niet-werkenden in netto loon groter te maken, tot 500 euro.
  • De vraag blijft hoe Open Vld en De Croo omgaan met de achilleshiel van hun hele campagne: de geloofwaardigheid van die beloftes en plannen. Na meer dan 20 jaar onafgebroken beleidsdeelname, en zeker met de premier zelf die ze mochten leveren, ligt die vraag meer dan ooit op tafel. Met name bijvoorbeeld in de gezondheidszorg was er helemaal geen tempering, maar net een explosieve groei in de uitgaven. (ddw)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.