De Zweedse keten publiceert op zijn webshop en in zijn app waar de kleding gemaakt werd en met welke stoffen. Dat schrijft de krant New York Times.
De kledingindustrie blinkt niet uit in transparantie. Het productieland staat standaard wel op het etiket, maar meer is er vaak niet bekend over uw trui of broek.
H&M brengt daar nu verandering in en zet bij elk kledingstuk op zijn webshop het adres van de fabriek. In de fysieke winkels kunnen klanten die informatie vinden op de app.
‘Verandert de wereld niet’
Ngo’s juichen de beslissing voorzichtig toe, maar wijzen erop dat er nog veel dingen zijn die de consument niet weet, zoals het loon van de textielarbeiders.
‘Louter informatie delen over waar een kledingstuk wordt geproduceerd, garandeert geen betekenisvolle veranderingen in de werkomstandigheden in de fabriek’, zegt Aruna Kashyap van Human Rights Watch in De Standaard. ‘H&M is een voortrekker op het vlak van transparantie en andere bedrijven zouden dat voorbeeld moeten volgen, maar dat betekent niet dat het een problematische industrie heeft gerepareerd.’
‘Het gaat inderdaad de wereld niet veranderen’, geeft Pascal Brun, het hoofd duurzaamheid bij H&M, toe aan The New York Times. ‘Maar we hebben een basis gebouwd voor echte veranderingen, aangezien we de hele industrie niet opnieuw van de grond af kunnen opbouwen.’