H&M sluit digitale outlet Afound door zwakke vraag

H&M heeft aangekondigd haar digitale fashion outlet Afound later dit jaar te sluiten vanwege de zwakke vraag. Het Zweedse concern noemt een gebrek aan interesse van consumenten als belangrijkste reden om het online platform te sluiten.

Afound werd in 2018 gelanceerd als een outletbedrijf met fysieke winkels om afgeprijsde kleding van verschillende externe merken te verkopen. Aanvankelijk richtte de strategie zich op de verkoop van afgeprijsde kleding via fysieke winkels in zeven Europese landen, waaronder Zweden, Duitsland en Nederland, later werd de strategie aangepast naar online verkoop.

Een verschuiving in consumentengedrag

H&M schreef de zwakke vraag van Afound toe aan veranderingen in het consumentengedrag. Het bedrijf merkte op dat veel merken er nu voor kiezen om hun producten rechtstreeks aan klanten te verkopen via hun eigen kanalen, in plaats van samen te werken met derden zoals Afound. Deze verschuiving heeft het voor de digitale outlet steeds moeilijker gemaakt om klanten aan te trekken en te behouden.

De beslissing om Afound te sluiten markeert een belangrijke verandering in de strategie van H&M. Ondanks de aanvankelijke uitbreiding van de online aanwezigheid, kwam het bedrijf uiteindelijk tot de conclusie dat de zwakke vraag niet vol te houden was. 

Key takeaways

  • H&M sluit zijn digitale outlet Afound vanwege de zwakke vraag.
  • Het bedrijf noemt een gebrek aan interesse van consumenten als belangrijkste reden om het online platform te sluiten.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.