Geschreven met input van Twenty Four Webvertising
Een bruiloft is een dure aangelegenheid. Niet alleen het feest zelf, ook bruid en bruidegom moeten er tiptop uitzien. Een persoonlijke lening afsluiten voor een bruidsjurk van enkele duizenden euro’s is niet ongebruikelijk. Maar ook niet nodig, dankzij de bruidsjurken van Zeeman. Een typische Zeeman-actie. Hoe is deze filosofie van zéér goedkope producten tot stand gekomen?
Ontstaan van Zeeman
Al sinds jaar en dag staat Zeeman bekend om het aanbod van goedkope textiel in de vorm van onder- en bovenkleding. De eerste winkel van Zeeman werd in 1967 geopend in Alphen aan den Rijn, door de naamgever van de winkel: Jan Zeeman. De formule van spotgoedkope textiel bleek aan te slaan en al snel werd een tweede winkel geopend en volgde ook in andere plaatsen een vestiging van Zeeman.
Tot op de dag van vandaag staat het distributiecentrum van Zeeman nog steeds in Alphen aan den Rijn. Jan Zeeman trok zich in 1999 terug uit de dagelijkse leiding van Zeeman, maar bleef wel eigenaar van het bedrijf. Dit zou hij blijven tot zijn overlijden in juni 2020. Zeeman is nog steeds in handen van de familie Zeeman en blijft daardoor een familiebedrijf. De keten is enorm gegroeid. Vandaag de dag heeft Zeeman maar liefst 1.300 vestigingen in diverse landen. Naast Nederland, is Zeeman te vinden in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje. Zeeman heeft een zeer kenmerkend logo in de kleuren blauw en geel en een matroos als mascotte.
Formule van Zeeman
De formule voor het succes van Zeeman is eenvoud. Het bedrijf heeft van eenvoud een kunst gemaakt. Dat stralen de winkels ook uit. Geen gelikte winkels met uitgestalde kleding, maar kleding die aan rekken hangt en vaak ook gewoon uit bakken is uit te zoeken. Dat komt over als een soort markt en is ook wat het bedrijf wil uitstralen. Kleding kan goedkoop worden ingekocht en verkocht, doordat er geen aandacht is voor opsmuk. Net dat ene borduursel op een shirt kan zomaar enkele euro’s schelen.
Het publiek dat Zeeman trekt is heel divers. Zeeman is er voor de klant die noodzakelijkerwijs moet opletten, maar ook voor de klant die wil opletten. Hoewel Zeeman in het verleden misschien wel het imago had van een ‘armenwinkel’, is dat zeker niet meer het geval. Ook mensen die wat te besteden hebben kopen graag bij Zeeman.
Zeeman als hip merk
Zeeman heeft zich niet alleen als populaire goedkope retailer in de markt gezet, maar ook als een hip merk dat gezien mag worden. Vooral de laatste jaren is Zeeman daar zeer populair mee. Het op de markt brengen van geel-blauwe sneakers met in grote letters ‘Zeeman’ erop was razend populair. Zeeman bracht daarvan een zeer goedkoop model uit, maar ook een gelimiteerd duur model. Daarmee wilde Zeeman laten zien dat vooral de marketing rondom het product een sneaker zoveel duurder maakt. Ook de Zeeman trouwjurk van nog geen 30 euro vloog de winkel uit. En dan is er sinds kort nog de Zeeman parfum, voor maar vijf euro. Ook Daarmee wil Zeeman een statement maken; dat parfum helemaal niet duur hoeft te zijn.

