Busbouwer Van Hool lijkt niet meer te redden. Ondertussen groeit de spanning binnen de Vlaamse regering over wie nu het bedrijf moet helpen.
- Geen reddingslijn van de banken voor Van Hool. Die zijn met 200 miljoen euro aan leningen de grootste schuldeisers. Maar verschillende bronnen bevestigen: de banken gaan Van Hool de hand niet boven het hoofd houden.
- Die steun was nochtans een voorwaarde voor de Vlaamse regering om van zijn kant met financiële steun te komen, zo was al langer de lijn van minister van Werk Jo Brouns (cd&v).
- Dat Brouns daarbij suggereerde dat de banken daarbij het lot van Van Hool zouden bepalen, schoot bij Open Vld in het verkeerde keelgat. Maurits Vande Reyde (Open Vld): “Minister Brouns en de oppositie blijven hier een schimmenspel over spelen”. Het is volgens hem logisch dat de banken hun handen van Van Hool aftrekken en dat de Vlaamse regering daar niet verder in tussenkomt: “Banken nemen geen bedrijven over wanneer die laatsten hun leningen niet kunnen terugbetalen. Als ze dat wel zouden doen, was elke bank failliet.”
- En ook: “Dat de Vlaamse overheid dat dan maar allemaal ging doen, zoals door cd&v in de markt gezet werd en daarna luid overgenomen door de tandem Vlaams Belang/PVDA, heeft de werknemers meer kwaad dan goed gedaan”.
- Van Hool zelf zal vandaag met een persconferentie komen om meer duidelijkheid te verschaffen over de scenario’s die op tafel liggen. Daarna moet ook blijken welke eisen de kandidaat-overnemers stellen.
- Een faillissement voor Van Hool lijkt dus onafwendbaar, maar tegelijk hoopt de Vlaamse regering wel op een snelle doorstart: “Er liggen dossiers op tafel en er zijn ernstige kandidaten die geloven in de toekomst van Van Hool en die de gezonde activiteiten willen voortzetten”, geeft Brouns aan, op Radio 1.
- Een naam die daarbij eerder genoemd werd, is die van de West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey. Hij liet verstaan dat hij pas na het faillissement in Van Hool wil stappen, om zo de opgebouwde schuldenlast niet mee te hoeven nemen.