De bedrijfswagens blijven maar groeien, dat blijkt uit de jaarlijkse cijfers van autofederatie Febiac. Opvallend daarbij: Walen kopen heel andere auto’s dan Vlamingen.
- Deze week raakten de meest verkochte nieuwe wagens van België bekend. Daarbij een opvallend, en eigenlijk pijnlijk verschil: in Vlaanderen staat een model van BMW op één, Tesla op twee, gevolgd door Volvo, Audi en Mini. In Wallonië gaat het om een model van Dacia op één en twee, daarna Toyota en Citroën en finaal… nog eens een model van Dacia.
- Het zegt iets over het verschil in welvaart en inkomen, onder en boven de taalgrens. Maar wat zeker ook meespeelt: de bedrijfswagens, die toch vooral een fenomeen van de Vlaamse werknemers zijn. Tot 80 procent van de bedrijfswagens zit in Vlaanderen.
- Opvallend daar, is dat ondertussen 23,5 procent van alle bedienden zo’n bedrijfswagen heeft, tegen maar 19,6 procent vijf jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van Acerta. Dat fiscaal achterpoortje, omdat de fiscale druk op arbeid zo hoog is in dit land, wordt dus steeds meer gebruikt.
- Die (nieuwe) bedrijfswagens zijn de motor van vernieuwing in het wagenpark: het is daar dat de meeste aankopen gebeuren. Daar blijkt andermaal de elektrificatie: 10 procent van het wagenpark is al elektrisch en 17 procent is hybride. Vanaf 2026 zijn enkel nog CO2-vrije auto’s fiscaal interessant: het maakt dat de evolutie heel snel gaat.