Hermès moet drie nieuwe fabrieken bouwen om vraag naar handtassen bij te houden

Het Franse bedrijf Hermès, producent van luxegoederen, opent in zijn thuisland drie nieuwe fabrieken. Dat moet de groep toelaten om zijn productie op te drijven, zodat tegemoet kan worden gekomen aan de toenemende vraag naar zijn merken Birkin en Kelly, fabrikanten van dure handtassen. Dat heeft de Franse onderneming meegedeeld.

Hermès beklemtoonde van plan te zijn om voor het einde van volgend jaar drie nieuwe fabrieken voor de productie van lederwaren te openen in de Franse steden Louviers (Eure), Sormonne (Ardennen) en Riom (Puy-de-Dôme).

Ambachtslieden

Axel Dumas, voorzitter van Hermès, benadrukte immers dat die bijkomende capaciteit noodzakelijk is aan om de sterk oplopende vraag naar exclusieve handtassen te kunnen blijven voldoen. Hermès heeft onlangs ook zijn eerste school voor lederbewerking geopend voor de opleiding van een groter aantal ambachtslieden die in staat zijn handtassen te maken.

Het bedrijf, dat al meer dan 4.300 lederbewerkers in dienst heeft, zei elk jaar meer dan vierhonderd ambachtslieden in dienst te nemen. Hermès betoogde echter dat er nog veel meer personeel nodig had om de vraag naar zijn handtassen bij te houden.

Tijdens de coronapandemie is de interesse in zijn handtassen sterk opgelopen. De stijgende prijzen op de aandelenmarkten hebben de rijkere bevolkingsklasse immers een groter besteedbaar inkomen bezorgd. De bestedingsmogelijkheden, zoals exclusieve reizen, waren echter beperkt. Dat leidde tot een grotere vraag naar exclusieve producten, zoals dure handtassen.

De tassen zijn onmisbare verzamelobjecten geworden voor de superrijken en beroemdheden, waaronder Victoria Beckham, Katie Holmes, Rita Ora en Kelly Brook. Een aantal klanten hebben inmiddels een collectie van honderden handtassen opgebouwd. Zeldzame exemplaren zijn bovendien ook op veilingen extreem populair gebleken. Sommige handtassen haalden daarbij prijzen tot bijna 300.000 pond.

Vijftien uur

“We worden geconfronteerd met een grote vraag en we hebben een product dat veel ambachtelijke arbeid vergt”, benadrukte Axel Dumas nog. “Het duurt bij Hermès vijftien uur om een handtas te maken. Maar zelfs wanneer er een grote vraag wordt opgemerkt, gaan we dat niet tot dertien uur herleiden om de productie te verhogen.”

“Er zijn voor de handtassen ook vaak lange wachttijden. In tegenstelling tot wat mensen misschien denkten, vinden we het altijd jammer als we op de vraag van klanten afwijzend moeten reageren. Een dergelijk beleid – om een kunstmatige zeldzaamheid te creëren – hanteren wij niet.” Eventuele prijsverhogingen worden door Dumas uitgesloten.

Door het gebrek aan handtassen zag de divisie lederwaren bij Hermès, die bijna de helft van de totale omzet van het bedrijf vertegenwoordigt, zijn omzet tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar met 5,4 procent inkrimpen. 

Hermès realiseerde het voorbije jaar een totale omzet van ruim 8,98 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 42 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst liep met 77 procent op tot bijna 2,45 miljoen euro.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.