Herinneringen zijn duurzame consumptiegoederen

Duurzame consumptiegoederen zijn fysieke producten die langer dan drie jaar meegaan. Traditionele voorbeelden zijn auto’s, koelkasten en computers. Economen raden twee dingen aan wanneer dit soort goederen wordt aangekocht: koop ze wanneer de rente laag staat en koop ze niet wanneer je inkomen daalt.

Gedurende recessies wordt de rente via interventies van de centrale banken traditioneel laag gehouden. Doch het is de tweede factor die gewoonlijk van doorslaggevende aard is: de aankoop van duurzame goederen stort tijdens recessies in.

Mensen kopen tijdens recessies ook tot 15% minder  vakanties. Dat is conform de economische voorspellingen, omdat vakanties worden beschouwd als een duurzaam goed.

Garett Jones, econoom aan de George Mason Universiteit, beschouwt daarom ook een herinnering als een duurzaam consumptiegoed. Een herinnering aan iets kan, ofschoon ontastbaar, erg duurzaam zijn. Een duur diner, een verre vakantie, een bungee-jump… wat je hier echt koopt is een blijvende herinnering aan iets speciaals.

Een logisch gevolg van deze nieuwe kijk op herinneringen is dat je best zoveel mogelijk herinneringen “koopt” als je jong bent. Op die manier maximaliseer je het nut van je aankoop omdat je herinneringen dan langer meegaan.

Meer
Lees meer...
Markten