Herboren Netflix voorspelt einde prijzenslag streamingdiensten

Herboren Netflix voorspelt einde prijzenslag streamingdiensten
Stranger Things, la série à succès de Netflix (Getty Images)

Streamingreus Netflix kwam gisteravond met verrassend sterke kwartaalcijfers naar buiten en kondigde in een adem ook een wijziging van zijn strategische koers aan: het aantal betalende abonnementen, tot vandaag de belangrijkste financiële maatstaf, wordt minder belangrijk.

Dat komt omdat Netflix voortaan ook inkomsten uit reclame, paid sharing (het tegen betaling delen van je account) en nog andere bronnen willen halen. “Met deze nieuwe inkomstenstromen is het betalend lidmaatschap maar een component van onze omzetgroei”, schrijft Netflix in zijn brief aan de aandeelhouders.

En dus gaat Netflix vanaf volgend jaar geen prognoses meer geven over het aantal betalende abonnees, wat voor beursanalisten de voorbije jaren nochtans als belangrijkste financiële maatstaf gebruikten. Zo zal de beurskoers van Netflix vandaag omhoog schieten, omdat het aantal nieuwe betalende abonnees (+2,4 miljoen) dubbel zo hoog is als wat analisten gedacht hadden. Vanaf januari zal Netflix alleen prognoses geven over traditionelere financiële cijfers zoals omzet en operationele winst.

“Concurrenten stapelen verliezen op”

Het achterliggende idee van de Netflix-top is dat de prijzenslag onder de streamingdiensten de voorbije jaren financieel onhoudbaar is voor de sector en dat de concurrentiële focus op de abonnementsprijs wel zal moeten verminderen.

“Nu duidelijk is geworden dat streaming de toekomst van entertainment is, investeren onze concurrenten, waaronder mediabedrijven en technologische spelers, miljarden dollars investeren om hun nieuwe diensten uit te breiden. Maar het is moeilijk om een groot en winstgevend streamingbedrijf op te bouwen”, schrijft Netflix.

“Onze beste schatting is dat al die concurrenten geld verliezen op streaming, met alleen al dit jaar jaarlijkse directe exploitatieverliezen die kunnen oplopen tot ruim 10 miljard dollar, vergeleken met onze 5 tot 6 miljard dollar aan jaarlijkse operationele winst.”

Prijsverhogingen

Zulke megaverliezen zijn niet vol te houden en zullen volgens Netflix leiden tot bijsturingen, waaronder prijsverhogingen. “Uiteindelijk denken wij dat sommige van onze concurrenten zullen proberen duurzame, winstgevende activiteiten in streaming op te bouwen, hetzij op eigen kracht of door verdere consolidatie van de sector.”

“Hoewel het vroeg is, beginnen we deze toegenomen focus op winst te zien: sommigen verhogen de prijzen voor hun streamingdiensten, andere beperken hun uitgaven voor content en nog andere wijzigen hun model waardoor hun direct-to-consumer aanbod vermindert (en ze weer meer met andere platformen samenwerken, red.).”

Kortom: volgens marktleider Netflix staat de sector voor grote veranderingen en is een herverkaveling van het streaminglandschap waarschijnlijk.

(kg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.