HelloFresh heeft een recordkwartaal achter de rug. De omzet ging 123 procent hoger en de brutobedrijfswinst (ebitda) steeg 1.134 procent. Er kwamen ook 74 procent meer klanten bij.
Waar HelloFresh in zijn beginjaren hard moest knokken om zijn maaltijdboxen aan de man te krijgen, is het Duitse bedrijf nu uitgegroeid tot een te duchten concurrent voor andere maaltijddiensten. Dat is niet helemaal nieuw, maar de coronacrisis heeft daar zeker een handje in geholpen. Het bedrijf leverde 18 miljoen maaltijdboxen het voorbije kwartaal, wat 103 procent meer is dan een jaar geleden. Bovendien steeg de omzet naar 972,1 miljoen euro, een aangroei met 123 procent.
Maar de winst klopt alle verwachtingen. Die steeg van 11,8 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar naar 145,6 miljoen euro dit jaar. Dat is maar liefst 1.134 procent meer. De winst bedraagt nu 13,8 procent van de omzet.
Eten thuis
Die resultaten zijn bijna volledig te danken aan, u mag eens raden, corona. Door de vele lockdowns wereldwijd gaan mensen minder naar de winkel en bestellen ze vaker eten thuis. Om niet elke dag veel geld te moeten uitgeven aan afhaalmaaltijden is een maaltijdbox, die u het menu voor de hele week voorschotelt, een goede oplossing. En daar heeft HelloFresh dus de vruchten van geplukt.
‘De groei van de afgelopen maanden is uitzonderlijk, omdat zowel nieuwe als bestaande klanten voor HelloFresh hebben gekozen als oplossing voor thuis koken. We zien dat klanten nieuwe gewoontes hebben aangenomen en meer HelloFresh-maaltijden bestellen in hun weekmenu doordat ze meer tijd thuis doorbrengen’, zegt CEO Dominik Richter in het resultatenrapport. Hij bedankt ook zijn werknemers voor het harde werk het afgelopen kwartaal.
Voor het volledige jaar trekt de groep haar verwachtingen op. HelloFresh verwacht over 2020 een verdubbeling van de omzet. Eerder rekenden de Duitsers op een groei van 55 tot 70 procent. Het is al de tweede keer dat het bedrijf zijn omzetverwachting voor dit jaar verhoogt.