De drijvende factor achter de ontevredenheid over de banken is de klantenservice.
Helft van grote bedrijven in de VS denkt om van bank te wisselen

Waarom is dit belangrijk?
Sinds de financiële crisis van 2008 zagen banken de regulering toenemen. Om hieraan te kunnen voldoen is meer tijd en administratie nodig, wat de ease of doing business met banken niet ten goede komt.In het nieuws: Uit een rondvraag van Greenwich bij meer dan 200 grote bedrijven blijkt dat de helft van de respondenten eraan denkt om van bank te veranderen. In het geval van een recessie zou dat cijfer nog hoger liggen, omdat bedrijven hun toegang tot krediet zullen willen versterken.
De belangrijkste reden die aangegeven werd door bedrijven was klantenservice. Bijna een derde van de grote bedrijven gaf aan dat dit de reden was om meer of minder zaken te doen met hun banken. Het is de grootste oorzaak van bedrijfsmigratie.
De cijfers
- Het aandeel bedrijven dat bij het openen van een rekening aangaf een ‘excellente’ of een ‘goede’ ervaring bij te bank te hebben gehad, daalde van 70 procent in 2021 naar 44 procent in 2022.
- 71 procent van de bedrijven gaf ease of doing business aan als beslissende factor voor het kiezen van een kredietinstelling. Dit stond hoger genoteerd dan grootte van de kredietverstrekking of kostprijs.
- Op de tweede plaats, met 68 procent, werd klantenservice aangestipt als factor. Vorig jaar was dit nog 81 procent.
- Environmental, Social and Governance (ESG), vorig jaar nog goed voor 9 procent, is nu nog slechts voor 2 procent van de bedrijven belangrijk bij het kiezen van een bank.
- De Bank of America en JP Morgan kwamen als beste banken van 2022 uit de bus.
De redenen
- Door de aangescherpte regulering sinds de financiële crisis van 2008 zijn banken gebonden aan extra administratie en controle. Know-Your-Customer (KYC) principes en anti-witwasregelgeving hebben het bankieren ingewikkelder gemaakt. Een resultaat hiervan zijn vertragingen.
- Een klant getuigde in het onderzoek over het openen van een rekening bij een bank. “Het duurde 35 bankwerkdagen vooraleer de rekening volledig geopend en klaar voor gebruik was, wat absoluut belachelijk is. De hoofdoorzaak voor deze tijdsduur was KYC.”
- Daarnaast gaf 70 procent van de bedrijven aan dat ondanks banken veel investeren in nieuwe technologieën, in voorspellende analyses en artificiële intelligentie, ze hier weinig voordeel uithalen. Toch zegt ook 70 procent van de bedrijven dat hun banken bovengemiddeld presteren op vlak van deze functies. Dit kan wijzen op een slechte communicatie hieromtrent.
- Banken zijn bovendien verbaasd over het gebrek aan aandacht die bedrijven geven aan de ESG-scores en doelstellingen van banken.
Het onderzoek is gebaseerd op 265 interviews met grote zakenbanken, 307 interviews met grote cashmanagement bedrijven en 130 interviews met Amerikaanse handels- en financiële bedrijven die twee miljard dollar of meer jaarlijkse omzet draaien.
(ns)