Hebben we dit jaar een overschot aan lithium? We stevenen af op een verrassende afkoeling van de prijzen

Het aanbod lithium zal dit jaar naar verwachting met meer dan een derde toenemen (en zal in de toekomst blijven aangroeien). Omgekeerd vertraagt de vraag naar elektrische voertuigen, die afhankelijk zijn van het metaal. Daarom wordt verwacht dat de markt dit jaar een overschot aan lithium zal hebben.

Waarom is dit belangrijk?

Lithium staat bekend als het witte goud. Het metaal is immers een sleutelelement voor de energietransitie, omdat het onder meer wordt gebruikt in de batterijen van elektrische voertuigen en smartphones. Zullen de wereldvoorraden voldoende zijn voor de volledige elektrificatie van ons wagenpark? Over deze vraag wordt nog gedebatteerd. Een aanbodoverschot ten opzichte van de vraag is dus goed nieuws voor de EV- en accu-industrie (die bijvoorbeeld voorraden kan aanleggen) en voor politici die erop rekenen dat de overgang de uitstoot van koolstofdioxide zal verminderen.

De feiten: De Bank of America verwacht dit jaar een overschot aan lithium op de wereldmarkt. Dat wil zeggen dat het aanbod van het metaal groter zal zijn dan de vraag.

  • “We zien veel lithium uit de mijnen komen (…) We verwachten dit jaar een groei van 38 procent van het aanbod. Daarom wordt verwacht dat 2023 een overschotjaar wordt voor lithium”, zegt Matty Zhao, een grondstoffenexpert van de bank aan CNBC.
  • De expert legt uit dat de hoge prijs van lithium de afgelopen twee jaar nieuwe spelers heeft aangetrokken. Met nieuwe mijnen en raffinaderijen is het aanbod van lithium flink toegenomen. Ook bestaande mijnen en fabrieken hebben flink gas gegeven om de productie te verhogen.

Vertraging van de vraag

Lithium: Samen met een toename van het aanbod is er ook een vertraagde vraag naar Lithium.

  • Zhao verwacht dat de vraag naar elektrische voertuigen in China, ’s werelds grootste markt, dit jaar met ‘slechts’ 22 procent zal groeien. Vorig jaar werd nog een stijging van 95 procent verwacht.
    • Elders in de wereld verwacht de specialist dat de vraag met ongeveer 20 procent zal toenemen. Ook dat is minder dan vorig jaar werd voorspeld.
  • “Een van de redenen waarom we verwachten dat de groei van EV’s dit jaar trager zal zijn, is omdat 2022 een buitengewoon jaar was voor elektrische voertuigen”, aldus Zhao.
    • Maar ook de inflatie en de economische vertraging drukken op de vraag naar EV’s.
  • Daar kan volgens Zhao aan worden toegevoegd dat ook de vraag naar smartphones dit jaar zal dalen. Hun batterijen bevatten lithium.

Prijs van lithium

Zoom in: De prijs van lithium daalt momenteel.

  • Zhao wijst erop dat de prijs van lithium de afgelopen twee jaar is geëxplodeerd. In China is de prijs van een ton lithiumcarbonaat (een van de belangrijkste referenties op de markt) gestegen van 50.000 yuan in januari 2021 tot 600.000 yuan in november 2022 (81.000 euro).
  • Voor het jaar 2023 verwacht de expert een gemiddelde van 400.000 yuan. Momenteel wordt een ton voor minder dan 360.000 yuan verhandeld, tonen gegevens van Trading Economics. Dat is een daling, maar nog steeds veel hoger dan de prijs in 2021.
    • De gunstige prijs zou dus nieuwe spelers kunnen aantrekken, zodat het aanbod van het metaal blijft stijgen.

In de toekomst: Enorme nieuwe voorraden lithium ontdekt.

  • Twee weken geleden ontdekte India een lithiumreserve van bijna 6 miljoen ton. Iran ontdekte dan weer een reserve van 8,5 miljoen ton, de tweede grootste ter wereld. Dit is genoeg om autofabrikanten en batterijproducenten gerust te stellen, die in een ware race naar het witte goud verwikkeld zijn. Over de vraag of er voldoende lithium zal zijn voor de volledige elektrificatie van het wagenpark en de energietransitie wordt nog gediscussieerd.

(fjc)

Meer