Haven van Buenos Aires moderniseert maritiem systeem met behulp van blockchaintechnologie

De haven van de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires staat op het punt een technologische facelift te krijgen met behulp van blockchaintechnologie. Dit moet de snelheid en efficiëntie van de digitale en maritieme processen ginds verhogen.

Waarom is dit belangrijk?

Dat overheden over heel de wereld blockchaintechnologie beginnen te gebruiken, betekent dat – zelfs mochten cryptomunten aan status inboeten – het kind niet met het badwater wordt weggegooid.

Blockchaintechnologie is gebaseerd op het principe van openheid en een decentraal systeem. Het is de technologie die – onder andere – het bestaan van cryptomunten mogelijk maakt. Een blockchain behelst een netwerk van computers die niet het exclusieve eigendom zijn van één deelnemer.

Via algoritmes beslissen alle deelnemers in het netwerk welke informatie steek houdt en welke niet, zoals transacties die via het netwerk worden uitgevoerd (denk aan het minen van crypto). Deze informatie wordt opgenomen in “blokken” die samen een “keten” vormen. Vandaar de term “blockchain”.

Een “digitale notaris”

De General Port Administration, een orgaan dat afhankelijk is van het Argentijnse ministerie van Vervoer, heeft een aanbesteding uitgeschreven om zijn maritieme logistieke platform te upgraden, aldus crypto-site Coindesk.

  • Het platform, dat bekend staat als e-PuertoBUE, verwerkt onder meer scheepvaartlijnen, vlootonderhoud en douane-interacties, en steunt gedeeltelijk op fysiek papierwerk.
  • De blockchaintechnologie wordt geïmplementeerd als een “digitale notaris”, die wijzigingen van informatie voorkomt, terwijl traceerbaarheidsmethoden worden uitgevoerd en een veilig kader wordt geboden.
  • Specifiek zal blockchain helpen bij de documentatieprocessen, waaronder verzendingsinformatie, elektronische vrachtbrieven, de aangifte van gevaarlijke goederen, enzovoort.

Niet nieuw

Het gebruik van blockchain voor maritieme processen is niet nieuw. In 2020 zijn meerdere havenbedrijven en rederijen begonnen met het gebruik van de technologie in een poging om de transparantie te vergroten en verschillende functies in de toeleveringsketen te versnellen.

Lees ook:

(jvdh)

Meer