Key takeaways
- Hapag-Lloyd heeft in de eerste helft van 2025 een solide financiële prestatie geleverd ondanks de volatiliteit op de markt.
- Het lijnvaartsegment van het bedrijf groeide dankzij de Oost-West-handel, terwijl het terminal- en infrastructuursegment door overnames groeide.
- Hapag-Lloyd verhoogde haar winstverwachting voor 2025, maar erkende de potentiële onzekerheden in verband met geopolitieke uitdagingen en fluctuerende vrachttarieven.
Ondanks een volatiele marktomgeving, gekenmerkt door veranderend handelsbeleid in de Verenigde Staten, heeft Hapag-Lloyd solide resultaten behaald in de eerste helft van 2025.
Solide resultaten
De groeps-EBITDA van het bedrijf bereikte 1,9 miljard dollar (1,8 miljard euro ), terwijl de EBIT en groepswinst respectievelijk 0,7 miljard dollar (0,6 miljard euro) en 0,8 miljard dollar (0,7 miljard euro) bedroegen. Deze cijfers weerspiegelen de uitdagingen van de fluctuerende vraag, vrachttarieven, havencongestie en veiligheidsproblemen in de Rode Zee-regio.
Het segment Liner Shipping van Hapag-Lloyd zag haar omzet stijgen naar 10,4 miljard dollar (9,5 miljard euro) dankzij een stijging van 11 procent in het volume van de vervoerde goederen, voornamelijk dankzij de groei in de Oost-West-handel. De gemiddelde vrachttarieven bleven stabiel vergeleken met het voorgaande jaar. De opstartkosten voor het nieuwe Gemini-netwerk en de inflatiedruk in de hele sector droegen echter bij aan een daling van de EBITDA en EBIT in dit segment.
Daarentegen groeide de omzet en winst van het segment Terminal & Infrastructure van Hapag-Lloyd in de eerste helft van 2025. De verwerving van een meerderheidsbelang in CNMP LH in Le Havre, Frankrijk, breidde de terminalportefeuille van het bedrijf verder uit.
Succes van Gemini-netwerk
Hapag-Lloyd CEO Rolf Habben Jansen benadrukte de succesvolle lancering van het Gemini-netwerk en de focus van het bedrijf op de betrouwbaarheid van de planning. Hij benadrukte hun toewijding aan kwaliteit, groei, operationele prestaties en kostenoptimalisatie terwijl ze klanten ondersteunen bij het navigeren door de volatiele marktomgeving. Hij sprak de hoop uit dat toekomstige handelsovereenkomsten meer voorspelbare toeleveringsketens zouden bevorderen.
Op basis van de sterke prestaties in het eerste halfjaar heeft Hapag-Lloyd haar winstverwachting voor 2025 herzien, waarbij een groeps-EBITDA van tussen 2,8 miljard en 3,8 miljard dollar (2,5 miljard en 3,4 miljard euro) en een groeps-EBIT van tussen 0,25 miljard en 1,25 miljard dollar (0,2 miljard en 1,1 miljard euro) wordt verwacht. In de prognoses is echter rekening gehouden met de grote onzekerheid in verband met geopolitieke uitdagingen en de volatiliteit van vrachttarieven.

