Hamsteraars stuwen winst Ahold Delhaize bijna 50 procent hoger

De supermarktgroep Ahold Delhaize heeft er een uitstekend eerste kwartaal op zitten. In volle coronacrisis ging de nettowinst van de moedergroep van Delhaize 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro.

Het bedrijf spreekt van een ongeziene vraag. Ook bol.com boerde heel goed.

De omzet van de Nederlands-Belgische supermarktgroep ging 14,7 procent hoger tot 18,2 miljard dollar. De maand maart zat daar voor een groot deel tussen. De vergelijkbare verkoopcijfers, in winkels die al langer dan een jaar open zijn, kenden een positieve impact van bijna 27 procent groei in maart.

E-commerce

Net geen 1 miljard euro omzet is te danken aan de online verkoop. Zowel in Nederland als België nam het marktaandeel toe, klinkt het. Ahold Delhaize heeft in beide landen vestigingen van Albert Heijn en Delhaize.

De vergelijkbare omzetgroei op de belangrijke Amerikaanse markt was nog groter dan in Europa (+13,8% en + 9,8%, zonder brandstoffen). Bij webwinkel bol.com nam de verkoop net geen 40 procent toe.

Ook steeg het aantal externe verkopers die gebruik maken van bol.com met 66 procent. Dat alles stuurde de nettowinst 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro. Het bedrijf behoudt zijn prognoses voor 2020.

Meer