Hackers persen bedrijven af, en bezorgen opbrengst doodleuk aan goede doelen

Een anonieme hackgroep houdt zich de laatste tijd bezig met het doneren van gestolen geld aan goede doelen. De ‘Robin Hood’-achtige beweging doet experts én hulporganisaties verstommen.

Miljoenen dollars afpersen van bedrijven en ze daarna doodleuk aan een goed doel doneren, omdat ze ‘van de wereld een betere plek willen maken’. Het is de modus operandi van een nieuwe groepering hackers, die de bonnetjes met stortingen van de donaties netjes op de dark web post.

Bijhouden of niet?

In een blogpost leggen de hackers uit dat ze zich enkel richten op grote winstgevende bedrijven. Met behulp van ransomware-aanvallen gijzelen ze de IT-systemen van ondernemingen, totdat die met geld over de brug komen. ‘We denken dat het fair is dat een deel van die bedragen naar een goed doel gaat’, betogen ze.

BBC

Alleen staan die organisaties niet meteen te springen om het geld te ontvangen. ‘Als de donatie gekoppeld is aan een hacker, zijn we niet van plan om die te houden’, reageert een woordvoerder van Children International aan de Britse openbare omroep BBC.

Schuldgevoel

Experts hebben het raden naar de motieven van hackers om hun geld meteen weg te geven. ‘Misschien helpt het om hun schuldgevoel te verlichten? Of misschien willen ze liever gezien worden als Robin Hood-achtige personages dan als gewetenloze afpersers’, stelt cybersecurityspecialist Brett Callow. ‘Het is bij mijn weten de eerste keer dat zo’n groepering een deel van de winst aan een goed doel schenkt.’

Bovendien toont deze zaak de gevaren en complexiteit van anonieme donaties. ‘Als je het kantoor van een liefdadigheidsorganisatie binnenstapt met een bivakmuts op en je schenkt 10.000 pond cash, dan zullen er vragen gesteld worden. Op het internet is dat niet anders’, legt cryptocurrency-expert Philip Gradwell uit. ‘Door anonieme donaties van potentieel illegale bronnen toe te staan, ontstaat het risico op witwaspraktijken.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.