Dinsdagochtend werd vanuit Japan voor het eerst een lanceringspoging ondernomen met de H3-raket, het nieuwste model van ruimteagentschap JAXA. De test mislukte.
Nieuwe Japanse draagraket ontploft tijdens eerste testvlucht

Waarom is dit belangrijk?
De voorbije jaren is een nieuwe race naar de ruimte van start gegaan. Maar hoewel tijdens de twintigste eeuw slechts 2 landen in staat waren om een grootschalig ruimteprogramma op poten te zetten, is dat deze keer anders. Ook kleinere spelers en private bedrijven worden steeds actiever in - en domineren soms zelfs - de ruimtevaart.In het nieuws: Enkele minuten na de lancering werd besloten om het zelfvernietigingsmechanisme van de raket te activeren.
- De H3 werd met succes gelanceerd, nadat in februari al een testvlucht werd afgeblazen. Toen waren er problemen met de twee boosters, twee kleinere raketten die de H3 van genoeg stuwkracht moeten voorzien om een baan rond de aarde te bereiken.
- Deze keer was het de beurt aan de hoofdraket. Zeven minuten na de lancering, nadat de boosters al waren afgeworpen, bleek de raket te vertragen. JAXA kon niet bevestigen dat de motor van de raket was aangesprongen.
- Kort daarna werd besloten om de Flight Termination System (FTS) te activeren. Dat is een systeem aan boord van raketten dat ruimteagentschappen in staat stelt om een vlucht op gecontroleerde wijze te beëindigen. Volgens JAXA was er “geen mogelijkheid om de missie te voltooien”.
- De lading aan boord van de H3, de Advanced Land Observing Satellite-3 (ALOS-3), ging verloren. De satelliet ging onder andere gebruikt worden voor cartografie en het monitoren van rampgebieden.
De raket
In detail: De H3-raket wordt al een tiental jaar lang ontwikkeld. Het project is een samenwerking tussen JAXA en de multinational Mitsubishi Heavy Industries.
- De raket, afhankelijk van de vrachtkuip die gebrukt wordt, is tussen de 57 en 63 meter lang. Normaal gezien moet die in staat zijn om een lading van 4 ton in een hoge baan of een lading van 6,5 ton in een lage baan rond de aarde te plaatsen.
- De raket kan uitgerust worden met twee of vier boosters. Indien er vier worden gebruikt, stijgt ook de laadcapaciteit van de H3.
- De raket moet uiteindelijk de H-IIA vervangen, het huidige vlaggenschip van JAXA. Die moet volgend jaar voor het laatst vliegen, waarna de H-3 het werkpaard van het Japanse ruimteagentschap moet worden.
- Toch op te merken: de H3 zal niet herbruikbaar zijn. Daardoor zou de nieuwe raket al achterhaald kunnen zijn, voordat die zelfs maar één vlucht heeft uitgevoerd. Herbruikbare raketten beginnen immers aan sneltempo de norm te worden.
(ns)