Gwyneth Paltrow, Robert Downey Jr. en Uber-CEO Dara Khosrowshahi investeren in toiletpapier

Cloud Paper: zo heet het nieuwe bedrijf waar een bende bekende namen geld naar gooit. Toiletpapier is de nieuwe groene investering.

Onder leiding van durfkapitalist Greycroft lijkt een heel telefoonboek aan Hollywoodnamen zich te scharen achter Cloud Paper, een nieuw merk toiletpapier. Het zijn A-listers, zowel in Hollywood als in de financiële wereld. Denk aan ‘Iron Man’ Robert Downey Jr. en zijn filmvrouw Gwyneth Paltrow, Ashton Kutcher en Game of Thrones-producer David Benioff. Samen zetten zij 3 miljoen dollar in op het project.

Bamboe

Cloud Paper is opgericht door Ryan Fritsch en Austin Watkins, twee voormalige medewerkers bij Uber. Cloud Paper wil, net zoals vele ecologische start-ups, klanten laten overstappen op bamboe-toiletpapier. Die hebben echter geen hele rist acteurs om ruchtbaarheid te geven aan het project.

Fritsch en Watkins focussen op toiletpapier omdat ze dat als een belangrijke factor in de ontbossing zien. Dat is dan weer een belangrijke accelerator voor de klimaatverandering. Vijftien procent van de ontbossing is terug te brengen tot de wereldwijde toiletpapierproductie, goed voor 40.000 bomen per jaar. Volgens Cloud Paper kan elk gezin zowat 250 bomen per jaar redden als het overschakelt van gewoon toiletpapier naar velletjes van bamboe.

‘We willen dat Cloud Paper een positieve kracht in de wereld wordt’, zegt Watkins in een persbericht. ‘We wilden iets vergelijkbaar met taxi’s en vrachtwagens vinden in termen van markt-omvang en iets dat ook echt een grote impact kan hebben op de gemeenschap en het milieu, vanaf dag een.’

Om die impact te verzekeren, compenseert het bedrijf dubbel zoveel CO2 als het jaarlijks uitstoot.

Rechtstreeks naar klanten

Momenteel verkoopt Cloud Paper nog rechtstreeks aan bedrijven. Maar ook particuliere klanten zullen binnenkort rechtstreeks toiletpapier kunnen kopen. In de VS betaalt u 28 dollar voor 24 rollen, dat is opvallend gelijklopend met de rest van de wc-papierindustrie.

‘We hebben de laatste vijf à tien jaar geïnvesteerd in enkele vergelijkbare bedrijven’, zegt Greycroft-partner Alison Lange Engel aan gespecialiseerde website TechCrunch. Wat de durfkapitalisten naar Fritsch en Watkins trok, was hun achtergrond in logistiek en consumentenproducten en dat ze meteen met een B2B-strategie van start gingen.

Bamboe is dan weer een slim basisproduct. Het houdt meer CO2 vast en produceert meer zuurstof. Het groeit ook ontzettend snel, in vergelijking met gewone bomen.

Meer