Grotere en aantrekkelijkere, maar minder winkels: de toekomst van retail

Grotere en aantrekkelijkere, maar minder winkels: de toekomst van retail
De H&M store in Hammersmith (Londen) – Foto: © HM

De opkomst van e-commerce en de pandemie lijken het lot van de fysieke detailhandel te hebben bezegeld, maar winkelketens openen grotere, duurdere winkels om klanten te lokken.

Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer winkelketens gaan de Apple-toer op. Dat betekent grotere, aantrekkelijkere, maar minder talrijke winkels, die bedoeld zijn om de naamsbekendheid te vergroten, niet per se de verkoop.

In het nieuws. Zara en H&M kondigden dit jaar aan winkels te hebben gesloten. Tegelijkertijd hebben ze nieuwe winkels geopend met meerdere verdiepingen en een groter aanbod.

  • De winkels beschikken ook over speciale cafés, salons, reparatiestations en mogelijkheden om kledij te huren.
  • Ook het Japanse merk Uniqlo breidt uit in westerse markten, waar het aanzienlijk kleiner is dan H&M en Zara, maar het opent ook zogenaamde bestemmingswinkels.
    • Volgens Uniqlo “kan enkel een gedenkwaardige winkelervaring ervoor zorgen dat klanten je merk vertrouwen en bewonderen”.

Een pagina uit het Apple-handboek

Zoom in. Grote retailketens kopiëren op die manier een pagina uit het Apple-handboek. Zulke winkels geven voorrang aan naamsbekendheid, eerder dan aan verkoop. Dat laatste gebeurt dan wel online.

  • “Nu draait het bij winkels om merkimago. Het zijn net toeristische bestemmingen”, zegt analist Patricia Fuentes in de Wall Street Journal.
  • De winkels willen een community-gevoel uitstralen, eerder dan gewoon ‘winkels’ te zijn. Een strategie die Apple in 2016 al initieerde door het woord ‘Store’ uit de benaming te halen.
    • De “Apple Store op Union Square” werd zo de “Apple Union Square”.
  • Deze strategie heeft gevolgen voor de verkoop in deze giga-locaties.
    • H&M meet de prestaties van zijn winkels aan de hand van het aantal bezoekers en de tijd die ze er doorbrengen, in plaats van de verkoop.
  • Ook Inditex, de holding boven Zara, heeft minder geïnvesteerd in de opening van nieuwe winkels, maar heeft de verkoop per vierkante meter wel met 16% zien stijgen.
  • De trend beperkt zich niet tot Europa en de VS.
    • In India is het aandeel van winkels met een oppervlakte van minder dan 2.000 vierkante meter dit jaar gedaald tot 52% van de totale winkelruimte in India, terwijl het aandeel van winkels met een oppervlakte van 10-15.000 vierkante meter het sterkst is gegroeid.

Strategie is enkel weggelegd voor megaketens

Zoom out. Toch zijn het enkel de megaketens die zich deze strategie kunnen veroorloven.

  • Manhattan telt vandaag 20% minder winkelpersoneel dan voor de pandemie: het aantal jobs in kledingwinkels is met 34% gedaald en in grootwarenhuizen met 20%.
  • Ook in België wordt de kleinhandel getroffen door het grootste aantal faillissementen, blijkt uit cijfers van handelsinformatiekantoor GraydonCreditsafe. Van januari tot november gingen in de kleinhandel meer dan 3.500 jobs verloren.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.