Grote merken zijn het beu: Bol.com moet namaak sneller verwijderen

React, een internationale organisatie van ruim 300 grote (kleding)merken, is het beu dat Bol.com talmt met het verwijderen van illegale namaakproducten. Het duurt vaak twee weken voordat nepartikelen niet meer zichtbaar zijn, schrijft de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.

Terwijl Amazon en Marktplaats – meestal binnen het uur – snel reageren als er namaakproducten verschijnen op hun platform, laat Bol.com die nepartikelen vaak begaan. Omdat ondernemers miljoenen aan inkomsten mislopen door namaakhandel, vinden ze het niet kunnen dat de Nederlandse webshop soms weken wacht om te reageren op klachten.

‘De procedure van Bol.com om namaakproducten van de website te verwijderen, kan scherper’, zegt directeur Ronald Brohm van React, die onder meer Nike, Apple en Tommy Hilfiger vertegenwoordigt. ‘Dat is schadelijk, want klanten hebben de nepartikelen dan vaak al aangeschaft’, bevestigt hij aan persagentschap Belga na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

1,7 miljoen advertenties

Online groeit de markt van illegale nepproducten hard, en de coronacrisis heeft die trend enkel maar versterkt. In de eerste negen maanden van dit jaar moest React bijna 1,7 miljoen advertenties laten verwijderen op alle online marktplaatsen. Dat is bijna evenveel als in het volledige jaar 2019. De coöperatie speurt, in opdracht van de onderliggende merken, het internet af in negentig landen op zoek naar namaak.

In een reactie benadrukt Bol.com dat het zorgvuldig tewerk gaat. Na een melding wordt de melder gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. ‘Een melding over namaakartikelen klopt niet altijd en we willen voorkomen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald. Gemiddeld reageren we binnen zes dagen’, klinkt het. Een woordvoerster vult bij Belga aan dat de maximale duur 15 dagen bedraagt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.