De Amerikaanse autobouwer Tesla, fabrikant van elektrische wagens, heeft tijdens de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd 63.000 auto’s afgeleverd. Dat betekende een daling met 31 procent tegenover het kwartaal voordien. Ondanks die terugval mag men echter niet noodzakelijk van teleurstellende cijfers gewag maken. Dat zegt Rani Molla, redacteur bij de nieuwssite Recode.
Belangrijk is volgens Molla daarbij op welke manier men Tesla definieert. Wanneer men het Model 3 tot de luxesector rekent, laat het type zijn concurrentie immers ver achter zich. Op de brede automarkt blijft Tesla echter tot nader order een kleine partij.
Parameters
“Het is duidelijk dat een verkoopdaling geen schitterend resultaat is,” erkent Molla. “Maar uiteindelijk is het daarbij belangrijk hoe men naar Tesla kijkt. Wanneer men een vergelijking maakt met de grote autoproducenten, heeft Tesla slechts een marginaal marktaandeel.”
“Alleen al in Noord-Amerika verkocht Toyota de jongste maand december bijna evenveel auto’s als Tesla wereldwijd over het hele jaar kon melden. Het voorbije kwartaal verkocht Ford bovendien in de Verenigde Staten ruim negen keer meer voertuigen dan Tesla over de hele wereld.”
“Tegelijkertijd was het Model 3 van Tesla het voorbije jaar de best verkochte luxewagen. Het type verkocht vorig jaar immers 138.000 exemplaren. Op de tweede plaats staat de Lexus RX met 112.000 eenheden.”
“De gebruikte parameters bepalen duidelijk tot welke categorie het Model 3 behoort,” merkt Molla op. “Enerzijds biedt het type niet alle comfort dat men bij een luxewagen zou kunnen verwachten. Anderzijds behoort de auto op het gebied van prijs en perceptie zeker tot de luxesector.”
“Het Model 3 heeft een minimumprijs van 35.000 dollar. Daarmee is het type ruimschoots duurder dan de gemiddelde wagen. In werkelijkheid bedraagt de gemiddelde verkoopprijs van het Model 3 trouwens bijna 60.000 dollar. Het nieuwe Model Y zou eveneens minstens 39.000 dollar moeten kosten.”
Massamarkt
Tesla heeft echter duidelijk de bedoeling om auto’s voor de massamarkt te produceren. Elon Musk, topman van Tesla, gaf eerder aan te verwachten dat het Model 3 dit jaar 500.000 exemplaren zou verkopen. Bij het nieuwe Model Y zou die verkoop zelfs tussen 50 procent en 100 procent hoger liggen.
“Door een aantal logistieke problemen heeft Tesla die vooruitzichten naar beneden moeten bijstellen,” geeft Molla aan. “Indien de constructeur echter aan de verwachtingen kan voldoen, is er niet alleen sprake van een succes in de luxesector, maar ook op de brede automarkt.”
“Maar Elon Musk weet dat hij de prijzen moet verlagen om de vooruitzichten in te lossen,” zegt Molla nog. “Hij zei eerder al dat de interesse in het Model 3 bijzonder groot is. De betaalbaarheid is volgens hem de belangrijkste drempel die een massale verkoop afremt. Wanneer dat probleem is opgelost, zal de verkoop volgens Musk sterk toenemen.”
In Europa maakte het Model 3 tijdens de maand maart zijn debuut. Het type verkocht tijdens die periode op de Europese markt 3.657 exemplaren. Daarmee voert het Model 3 de lijst met elektrische wagens aan. De Renault Zoé staat met 2.884 eenheden op de tweede plaats. Daarna volgen de Nissan Leaf (2.333), de BMW i3 (1.998) en de Hyundai Kona (1.754).