Grote Europese autobouwers schrijven recordwinsten in de boeken

Grote Europese autobouwers schrijven recordwinsten in de boeken
De Duitse BMW Group kon vorig jaar een winst van 18,6 miljard euro melden – BMW Group

De grote Europese autofabrikanten hebben het voorbije jaar een nieuwe recordwinst laten optekenen. Dat blijkt uit een rapport van de nieuwssite Automotive News, gebaseerd op de jaarrapporten van de zes grootste autobouwers van Europa (BMW Group, Mercedes-Benz, Renault Group, Stellantis, Volkswagen Group en Volvo Automobile) en Ferrari, de belangrijkste fabrikant van luxewagens van het continent.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel de totale verkopen nagenoeg status-quo bleven, konden de grootste Europese autoproducenten over het voorbije jaar een gezamenlijke winst van 67,8 miljard euro melden. Dat betekende een stijging met 22 procent tegenover het jaar voordien. De cijfers van dit jaar zullen in grote mate worden bepaald door de prijsniveaus die de autobouwers zullen hanteren.

BMW Group voert ranglijst aan: Vier bedrijven namen het voorbije jaar het grootste deel van de winsten voor hun rekening.

  • BMW Group kroonde zich daarbij met een positief resultaat van 18,6 miljard euro tot Europees lijstaanvoerder. De cijfers weerspiegelden een stijging met 49 procent tegenover het jaar voordien.
    • Die toename was wel in aanzienlijke mate te danken aan de beslissing van de Duitse autobouwer om zijn belang in zijn Chinese joint venture BMW Brilliance op te voeren.
    • BMW Group had in dat samenwerkingsverband oorspronkelijk een aandeel van 50 procent, maar heeft dat inmiddels al tot 75 procent verhoogd.
  • BMW Group wordt in de rangschikking gevolgd door Stellantis (16,8 miljard euro), VW Group (15,8 miljard euro), Mercedes-Benz (14,8 miljard euro), Volvo Automobile (1,6 miljard euro) en Ferrari (939 miljoen euro).
    • Renault werd met een verlies van 700 miljoen euro geconfronteerd. Dat negatieve resultaat moet worden toegeschreven aan de beslissing van de Franse constructeur om zijn belang in zijn Russische dochteronderneming Avtovaz na de Russische inval in Oekraïne af te schrijven.
    • De resultaten van sportwagenbouwer Porsche, die vorig jaar een beursnotering kreeg, werden opgenomen in de cijfers van de VW Group.
  • In het rapport wordt verder opgemerkt dat de Europese autofabrikanten het voorbije jaar op de internationale markten in totaal 22 miljoen wagens hebben verkocht.
    • Dat vertegenwoordigde een daling met 2 procent tegenover het jaar voordien. Volvo Automobile moest met een terugval van 12 procent de grootste inkrimping melden. Alleen Mercedes-Benz en Ferrari konden een grotere afzet laten optekenen.

Grotere marges: De Europese constructeurs boekten het voorbije jaar een gezamenlijke omzet van 834 miljard euro. Dat vertegenwoordigde een stijging met 15 procent tegenover het jaar voordien.

  • Daarbij konden nagenoeg alle fabrikanten een toename met minstens 11 procent melden. De enige uitzondering is Renault, waar de omzetstijging beperkt bleef tot 0,4 procent, te wijten aan het afstoten van de Russische activiteiten.
    • De groeicijfers kunnen in belangrijke mate worden toegeschreven aan de reactie van de fabrikanten op de schaarste aan halfgeleiders en andere componenten en grondstoffen.
      • Door de leveringsproblemen beslisten de constructeurs immers de aanvoer vooral naar duurdere modellen met hogere winstmarges te kanaliseren.
      • Hierdoor liepen de operationele winsten met 21 procent op, tot een totaal van 86,2 miljard euro. Er werd daarbij een gemiddelde marge van 10,3 procent opgetekend, tegenover 9,8 procent het jaar voordien.
  • Volgens waarnemers zullen de positieve evoluties van het voorbije jaar zich ook tijdens de eerste helft van dit jaar verder doorzetten, ongeacht de bekommernissen over het Europese financiële systeem en de inflatie.
  • Analist Evercore Isi beklemtoont dat de Europese autobouwers het voorbije jaar de ergste crisis hebben kunnen ontwijken en dit jaar wellicht opnieuw zullen kunnen profiteren van een toenemende vraag, die zich waarschijnlijk zal herstellen van een dalperiode van drie jaar die door de uitbraak van de coronapandemie werd veroorzaakt.
    • Evercore verwacht dat het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in Europa dit jaar met 5 procent zal toenemen. In de productie zou een stijging tussen 5 procent en 7 procent kunnen worden gemeld.
    • De winstgevendheid zal volgens de analisten onder meer worden bepaald door het prijsbeleid dat de Europese autobouwers willen hanteren. Door de moeilijke economische omstandigheden zouden vele constructeurs zich immers kunnen voelen aangezet de prijzen te verlagen om hun verkoopcijfers op niveau te houden.

(nd)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.