De Amerikaanse motorfietsenfabrikant Harley-Davidson zal niet langer in India produceren. De fabriek van Bawal, in het noorden van India, wordt gesloten. Nochtans is India met een verkoop van 17 miljoen exemplaren per jaar voor de fabrikanten van motorfietsen en scooters de grootste markt van de wereld. Harley-Davidson schroeft ook zijn verkoopsactiviteit in India sterk terug.
Harley-Davidson nam de fabriek in Bawal negen jaar geleden in gebruik. De Amerikaanse fabrikant heeft het echter steevast moeilijk gehad om op de Indiase markt tegen het lokale merk Hero en het Japans producent Honda op te tornen.
Door de sluiting van de fabriek van Bawal verdwijnen een zeventig arbeidsplaatsen. Harley-Davidson voorziet een herstructureringskost van ongeveer 75 miljoen dollar.
Moeilijke markt
India is voor buitenlandse autobouwers een bijzonder moeilijke markt gebleken. General Motors trok zich drie jaar geleden al uit de Indiase markt terug. Ford maakte vorig jaar bekend om zijn activiteiten op de Indiase markt onder te brengen in een joint-venture met de lokale autobouwer Mahindra & Mahindra.
Enkele weken geleden maakte ook Toyota bekend zijn activiteiten op de Indiase markt niet verder te zullen uitbreiden. Daarbij verwees de Japanse autobouwer naar de hoge belastingen die de Indiase overheid hanteert.
Het vertrek van Harley-Davidson is een nieuwe klap voor de Indiase premier Narendra Modi, die buitenlandse fabrikanten wil aantrekken of minstens behouden. De Amerikaanse president Donald Trump heeft al langer geklaagd over de hoge fiscale regimes die India hanteert. Daarbij had hij ook expliciet verwezen naar de verkoop van Harley-Davidson.
India heeft zijn importtarieven weliswaar met 50 procent verminderd, maar daarvan heeft Harley-Davidson weinig profijt kunnen halen. Er heerst in het land op de markt voor motorfietsen immers een bijzonder zware concurrentiestrijd.
Lifestyle
Harley-Davidson had nochtans gehoopt in India een nieuwe grote afzetmarkt te vinden. De gemiddelde verkoop is echter onder de grens van drieduizend exemplaren per jaar gebleven.
‘India is een markt voor lage prijzen en hoge volumes,’ verklaart Hormazd Sorabjee, hoofdredacteur van Autocar India, de problemen van het Amerikaanse merk. ‘Dat past niet in de genetica van Harley-Davidson, dat zich in het hoogste marktsegment beweegt. Het bezit van een Harley-Davidson gaat ook vaak met een specifieke lifestyle gestaard. Maar die is in India nog niet helemaal ontwikkeld.’
In Thailand en Zuid-Korea, waar de markt een heel ander karakter heeft dan in India, heeft Harley-Davidson meer successen geboekt.