De Britse mededingingstoezichthouder heeft donderdag een tweede onderzoek gelanceerd naar de advertentiepraktijken van Google. De zoekgigant zou aan zijn eigen diensten voorrang hebben gegeven.
Het eerste onderzoek van de Competition and Markets Authority (CMA) betrof een overeenkomst die Google en Meta hebben gesloten. Deze zogeheten “Jedi Blue-overeenkomst” dateert uit 2018. Google was bang dat Facebook een eigen universeel advertentieveilingplatform zou opzetten en zou toen met Meta (toen nog Facebook) afspraken hebben gemaakt waarbij werd afgesproken dat Meta tegen gunstige tarieven advertenties kon inkopen bij Googles advertentieplatform.
Ad tech
Dat leidt nu tot een tweede onderzoek rond de ad tech stack, de complexe softwarelagen die de verkoop van online advertenties (door uitgevers aan adverteerders) faciliteren. De CMA vraagt zich af of Google niet te veel macht heeft in die intermediaire technologie.
Groot-Brittannië legde vorig jaar de techindustrie een nieuw concurrentieregime op om te voorkomen dat Google en Facebook hun dominantie zouden gebruiken om kleinere bedrijven te verdrijven en klanten te benadelen.
Een woordvoerder van Google vertelde nieuwsdienst Reuters dat het bedrijf zou blijven samenwerken met de CMA.