Inditex, de Spaanse holding boven de kledingketens Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterquë, gaat wereldwijd 1.000 tot 1.200 winkels sluiten.
Tussen begin februari en eind april leed de groep voor het eerst in zijn geschiedenis een nettoverlies van 409 miljoen euro. Een gevolg van de coronacrisis. In dezelfde periode vorig boekjaar werd nog een winst van 734 miljoen euro geregistreerd.
Maar in de marge van de persconferentie waarin de kwartaalresultaten werden verduidelijkt, raakte ook bekend dat het bedrijf als onderdeel van een kostenreductieprogramma de komende twee jaar 1.000 tot 1.200 winkels gaat sluiten, waarvan een kwart in Spanje.
Het gaat om 250 tot 300 winkels van Zara, 140 tot 165 van Pull & Bear, 135 tot 160 van het merk Bershka en 110 tot 135 van Massimo Dutti. Jobs gaan niet verloren, want alle personeelsleden zullen ander werk aangeboden krijgen binnen de groep.
Volgens Pablo Isla, de voorzitter van Inditex, behoudt het bedrijf het volledige vertrouwen in zijn zakenmodel, dat wordt gekenmerkt door flexibiliteit en efficiëntie.
Zara stond aan de wieg van de ‘fast fashion’
Zara stond aan de wieg van de ‘fast fashion’. Dankzij zijn capaciteit om zich aan de eisen van zijn klanten aan te passen in ‘real time’. Sommige items hebben exact 14 dagen nodig om van de tekentafel in een van de Zara-winkels waar ook ter wereld te belanden. Elke winkel wordt wekelijks van twee leveringen voorzien.
De groep baatte eind april nog 7.412 winkels uit, verspreid over de hele wereld. Toch verlegt de groep zijn focus ook stilaan naar de onlineverkoop. Het bedrijf verwacht dat online verkopen 25 procent van het totaal zullen uitmaken tegen 2022. Op het einde van 2019 was dat nog 14 procent.
De 1.000 tot 1.200 winkels die zullen worden gesloten zijn rendabel. Ze gaan dicht omdat ze niet langer passen in onze visie, aldus Isla. Om op termijn die kostenbesparing te realiseren is 308 miljoen euro opzij gezet. Het gaat om kleinere winkels die voor een waarde van gemiddeld 260.000 euro in de boeken staan.
De focus wordt nu verlegd naar grotere, eco-efficiënte, volledig gedigitaliseerde en duurzame winkels. Winkels op de beste locaties en met een grotere verkoopcapaciteit, die ook in de onlineverkoop kunnen worden ingeschakeld.
Tussen 2020 en 2022 zullen jaarlijks nog 150 nieuwe winkels worden geopend,. Dat moet de groep toelaten jaarlijks nog met 4 tot 6 procent te groeien. In totaal zal het aantal winkels dus dalen van 7.400 vandaag tot zo’n 6.700 à 6.900 binnen twee jaar.