“Groene” veerboot stoot meer CO2 uit dan voorganger: LNG verhoogt bezorgdheid over milieu


Key takeaways

  • De veerboot MV Glen Sannox stoot 35 procent meer CO2 uit door de grotere afmetingen en het hogere brandstofverbruik in vergelijking met het oudere schip.
  • De grotere capaciteit van de nieuwe veerboot vereist grotere motoren, wat leidt tot methaanemissies met een hoger aardopwarmingsvermogen dan CO2.
  • Deskundigen pleiten ervoor om prioriteit te geven aan hernieuwbare energiebronnen en vaartuigen op batterijen als de meest duurzame oplossingen voor het Schotse veerbootnetwerk.

Uit een recente analyse van CalMac blijkt dat de MV Glen Sannox, een nieuwe “groene” veerboot, aanzienlijk meer CO2 zal uitstoten dan zijn dieselvoorganger, de MV Caledonian Isles. Hoewel de Glen Sannox is uitgerust met dual-fuel technologie waardoor hij kan varen op vloeibaar aardgas (LNG) en gasolie voor de scheepvaart (MGO), resulteren de grotere afmetingen en het hogere brandstofverbruik in een 35 procent grotere CO2-voetafdruk in vergelijking met het oudere schip. Dit meldt BBC.

De emissiediscrepantie

Het verschil in uitstoot is het gevolg van verschillende factoren. Ten eerste vereist de grotere capaciteit van de Glen Sannox grotere motoren die bijdragen aan de uitstoot van methaan, een krachtig broeikasgas met een aardopwarmingsvermogen dat aanzienlijk hoger is dan dat van CO2. Ten tweede zorgt het transport van LNG van Kent naar Schotland, in plaats van het lokaal te betrekken, voor extra koolstofkosten.

Alternatieve brandstofopties

Terwijl voorstanders beweren dat LNG dient als een “overgangsbrandstof” naar groenere alternatieven, beweren critici dat een uitgebreide beoordeling van de “upstream-emissies” – die betrokken zijn bij de winning en het transport van gas – een nauwkeuriger beeld geeft van de gevolgen voor het milieu. Zij pleiten ervoor om prioriteit te geven aan hernieuwbare energiebronnen en door batterijen aangedreven schepen als de meest duurzame oplossingen voor het Schotse veerbootnetwerk.

Opkomende technologieën

Experts benadrukken het potentieel van biogas uit organisch afval, zoals bijproducten uit de landbouw, als een koolstofneutrale brandstofoptie voor veerboten. Het opzetten van een biogasproductiefaciliteit in Schotland zou echter aanzienlijke investeringen en de ontwikkeling van infrastructuur vereisen.

Trends in de veerbotenindustrie

CalMac erkent dat de vooruitgang in accutechnologie elektrische veerboten in staat zou kunnen stellen om een aanzienlijk deel van hun routes te bevaren, waarbij 100 procent elektrificatie haalbaar is als snellaadmogelijkheden wijdverbreid worden. Deze benadering sluit aan bij wereldwijde trends waar verschillende landen al batterij-elektrische schepen in hun veerbootvloot opnemen, wat bijdraagt aan een schonere en duurzamere maritieme sector.

Weg vooruit

Het debat over de meest milieuvriendelijke aanpak voor Schotse veerboten onderstreept de noodzaak van voortdurend onderzoek, technologische innovatie en beleidsmaatregelen die prioriteit geven aan duurzaamheid en het verminderen van koolstofuitstoot in alle sectoren.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.