In de Griekse havenstad Alexandroupoli is de bouw van een nieuwe terminal voor de opslag van vloeibaar gemaakt gas (lng) gestart. De nieuwe infrastructuur moet een draaischijf worden voor de energievoorziening van Zuid-Europa. Bij de start van de werken was ook Charles Michel, voorzitter van de Raad van Europa, aanwezig. Hij wees eveneens op het belang van het initiatief voor de diversifiëring en de bevoorradingszekerheid van de Europese energiesector.
“De oorlog van Rusland tegen Oekraïne heeft de landen in het zuidoosten van Europa – Griekenland, Bulgarije, Noord-Macedonië en Servië – aangezet om bij hun energiebeleid een sterkere samenwerking op te zetten”, merkt de Duitse krant Handelsblatt op. “De nieuwe terminal is bedoeld om de Balkan van aardgas te voorzien. De betrokken landen willen zich bevrijden van hun afhankelijkheid van het Russische staatsbedrijf Gazprom.”
Mijlpaal
De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis maakte dan ook gewag van een belangrijke mijlpaal. “Het project toont de vastberadenheid van de landen in de regio om rond hun energievoorziening een samenwerking op te zetten. De recente Russische chantage maakt deze samenwerking noodzakelijk en urgent. Binnenkort zal er op Russisch gas geen beroep meer moeten worden gedaan.
De terminal is achttien kilometer ten zuidwesten van Alexandroupoli geleden en wordt gebouwd en geëxploiteerd door het Griekse nutsbedrijf Gastrade. De terminal wordt gelinkt aan een drijvend platform voor de opslag van aardgas. De Griekse reder Peter Livanos, die eveneens bij het project is betrokken, laat daarvoor op een scheepswerf in Singapore een van zijn gastankers ombouwen.
Andere aandeelhouders in Gastrade zijn Griekse Copelouzos Group, de Griekse gasleverancier Depa, de netbeheerder Desfa en de Bulgaarse gasgroep Bulgartransgaz. Ook National Energy Resources (NER), een pijplijnoperator uit Noord-Macedonië, onderhandelt momenteel over een toetreding tot Gastrade.
De eerste plannen voor de terminal werden al bijna vijfentwintig jaar geleden voorgesteld. Door de oorlog in Oekraïne wordt de uitvoering van het project echter versneld. Gehoopt wordt dat de installatie voor het einde van volgend jaar in gebruik genomen zal kunnen worden. Met de bouw van de terminal zou een bedrag van ongeveer 394 miljoen euro zijn gemoeid. De Europese Unie financiert het project met een subsidie van 166,7 miljoen euro.
Zuidelijke gascorridor
De drijvende terminal wordt met een onderwater-pijpleiding met het vasteland verbonden. Aan de wal wordt het gas in het Griekse net geïnjecteerd en van daaruit naar de buurlanden wordt gedistribueerd.
De belangrijkste schakel van het hele netwerk is een 180 kilometer lange pijpleiding tussen de Noord-Griekse stad Komotini en Stara Zagora in Bulgarije. De leiding krijgt tevens een verbinding met de zogenaamde zuidelijke gascorridor, die aardgas van Azerbeidzjan door Georgië, Turkije en Griekenland naar Italië brengt.
Daarnaast wordt ook tussen Bulgarije en Servië een gaspijpleiding gebouwd. Deze installatie zou in oktober volgend jaar in gebruik moeten worden genomen en zou ook Servië met de terminal in Alexandroupoli verbinden. Griekenland heeft verder een contract voor de aanleg van een pijpleiding naar Noord-Macedonië ondertekend.
De drijvende terminal zal in een eerste fase een capaciteit van 6,1 miljard kubieke meter per jaar krijgen. Gastrade plant echter al een tweede fabriek. Daarvoor heeft het bedrijf volgens Konstantinos Sifnaios, topman van Gastrade, recent van de toezichthouder een goedkeuring gekregen. Hierdoor zou het ook mogelijk worden om Moldavië en Oekraïne van gas te voorzien.
De twee fabrieken zouden jaarlijks een gezamenlijke capaciteit van 11,6 miljard kubieke meter kunnen aanbieden. Daarmee zou nagenoeg de volledige behoefte van Griekenland (6 miljard kubieke meter) en Bulgarije en Servië (elk ongeveer 3,5 miljard kubieke meter) kunnen worden gedekt.
Griekenland investeert al geruime tijd in zijn infrastructuur voor vloeibaar aardgas. De opslagcapaciteit van de Revitousa-terminal bij Athene, die momenteel 43 procent van de nationale gasinvoer dekt, wordt van 225.000 kubieke meter naar 375.000 kubieke meter verhoogd. Er zijn ook nieuwe terminals gepland in de buurt van Korinthe, Thessaloniki en Volos.
(kg)