Gratis-economie is grootste bedreiging voor de middenklasse

Prijsvergelijkers en de deeleconomie ondermijnen de overlevingskansen van de middenklasse, wat uiteindelijk nefast zal blijken voor de samenleving. Dat benadrukt Nicolas Arpagian, hoofdredacteur van het magazine Prospective Stratégique en auteur van het boek La Cybersécurité.

Arpagian wijst erop dat de middenklasse steeds een cruciale factor voor een stabiele samenleving is geweest. Het verdwijnen van die groep zal volgens hem dan ook het hele model van de collectieve organisatie in vraag stellen. “Nagenoeg elke consument doet beroep op de mogelijkheden die door het internet worden geboden om de prijzen van verschillende verkopers te vergelijken,” benadrukt Arpagian. “Daardoor wordt de handelaar gedwongen om steeds meer toe te geven op zijn marges, waardoor zijn activiteit uiteindelijk onrendabel dreigt te worden.”

Inkomen

“Die situatie wordt bovendien nog verergerd door het succes van de deeleconomie, die de particulier de mogelijkheid biedt om in concurrentie te gaan met de professionele sector. Aangezien professionele partijen met extra kosten – zoals personeel of vergunningen – moeten rekening houden, kunnen ze op prijsgebied nooit met particuliere tegenhangers concurreren.” “De consument moet aanvaarden dat voor diensten en producten een redelijke prijs moet worden betaald,” zegt Arpagian. “Kleinere marges lijken een voordeel voor de consument, maar op termijn zal ook hij ervaren dat het ondermijnen van de rendabiliteit van de handelaar voor iedereen negatieve gevolgen heeft.” Door een gebrek aan marges zal de producent immers ook zijn medewerkers niet meer voldoende kunnen vergoeden. Zonder inkomen beschikt die medewerker ook geen mogelijkheden meer om zich als consument op de markt te begeven.” (mah)