De geslaagde lancering van twee nieuwe GoPro-modellen stuwt de omzet en de winst van de Amerikaanse actiecamerafabrikant omhoog. Alleen blijft het opboksen tegen de steeds betere smartphonecamera’s.
In het afgelopen kwartaal stegen de opbrengsten van GoPro met 40 procent tot 528 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf houdt daarvan 96 miljoen dollar winst over, wat een stuk meer is dan de 32 miljoen dollar in het eerste kwartaal van het jaar voordien. Over het volledige jaar steeg de omzet met 4 procent, al had GoPro op een groei van 6 tot 9 procent gemikt.
Topman Nick Woodman heeft het over sterke verkoopcijfers, gelinkt aan de lancering van de Hero 8 Black en MAX-toestellen. Wel blijft GoPro moeite hebben met de opmars van smartphones, die qua specificaties de GoPro-camera’s vaak evenaren, of zelfs overtreffen. Neem daarbij nog de trend om smartphones waterdicht en schokbestendig te maken, wat de concurrentie nog intenser maakt.
Consumenten overtuigen met app
De smartphone heeft verder nog een andere troef: interactiviteit. Het vergt slechts weinig moeite om een video op sociale media te gooien, terwijl er bij GoPro nog minstens een laptop, computer of smartphone aan de pas moet komen. Maar het management is zich bewust van dat pijnpunt en blijft sleutelen aan zijn eigen applicaties: een standaardapp om content snel te delen en ‘Quick’ om eenvoudig te monteren.
In een podcast van technologiewebsite Pocket-Lint liet Woodman onlangs uitschijnen dat hij voor GoPro nog altijd een rol weggelegd ziet. ‘GoPro is nu geloofwaardig als een capabele en competente softwareontwikkelaar. We willen daarom een krachtige oplossing voor smartphonegebruikers bieden’, zei hij. De hoop is dat de gebruiksvriendelijke en innovatieve applicatie mensen ook verleidt om een GoPro-toestel aan te schaffen.
In de nabeurshandel daalde het aandeel woensdagavond met 11,7 procent.